*Nettavisen* Økonomi.

Allmøte i Egmont i dag - nye kutt annonsert

 

ALLMØTE: Nina Vesterby tok over som administrerende direktør i Egmont Publishing Norge i starten av 2019. Foto: Egmont

Nye kutt i Egmont ble kunngjort på allmøte for de ansatte torsdag.

18.10.19 07:31

Kl. 14 torsdag ble det holdt allmøte i mediebedriften Egmont, den største magasinutgiveren i Norge, med titler som Hjemmet, Norsk Ukeblad, Vi Menn, Det Nye og Kamille.

Nettavisen erfarer at det skal kuttes ti millioner kroner. Bedriften ser for seg at dette kan løses hovedsaklig gjennom frivillig førtidspensjon for ansatte som fyller 62 år. Det er hele 31 ansatte som i 2020 vil være minst 62, og som da får tilbud om gavepensjon.

Egmont bekrefter informasjonen sent torsdag ettermiddag.

- For å skape vekst er vi avhengig av en solid økonomisk plattform. Når vi ser mot 2020 ser vi at vi må spare ytterligere 10 mill kroner. Som ett av tiltakene har vi derfor gått ut i dag med et frivillig tilbud om gavepensjon, sier Vesterby i en pressemelding.

- Situasjonen og utviklingen er krevende, men Egmont Publishing har alt som kreves for å vokse og lykkes i årene fremover. I den nye strategien har vi lagt ambisiøse mål frem mot 2022, der vi skal doble våre digitale inntekter, sier direktøren.

- Vi håper det lar seg løse med dette. Det er ikke gitt slik eksplisitte førtidspensjonstilbud tidligere. AFP ligger i bunnen her - i tillegg gir bedriften en tilleggspensjon som består av et månedlig beløp som løper til fylte 67, sier klubbleder i Egmont, Alexander Berg, til Nettavisen.

- Håper det løser seg

Tidligere i år ble ledelsen i Egmont omorganisert - to av redaktørene i ledergruppa gikk fra sine stillinger og forlot mediebedriften.

– Jeg har satt igang en stor omorganisering, hvor jeg har endret ledergruppen og satt en del grupper sammen. Spesielt samler vi nå alle typer utvikling og oppkjøp inn i en gruppe som skal stå for nyskaping, sa den nye toppsjefen Nina Vesterby da.

Vesterby håper digitale produkter skal skape inntekter som kan demme opp for fallende innintekter fra printproduktene.

- Våre digitale brukerinntekter​ skal økes gjennom å satse på nisjer​ og nye innholdsformat​, samt styrke eksisterende og utvikle nye digitale produkter.​ Vi skal øke vår digitale distribusjon gjennom klikk.no, blogg.no. kvinneguiden, side 2 og side 3 og ved å opprettholde vår solide posisjon sammen med TV 2, sier Vesterby.

Bare fire magasiner får flere lesere

Magasinlesingen går tilbake med 11 prosent for 2018/2019. Fire magasiner øker antall lesere, mens 66 magasiner går tilbake sammenlignet med 2017/2018.

Illustrert Vitenskap er Norges mest leste magasin, med 376.000 lesere per utgave mens Egmont har de to nest mest leste, Hjemmet og Donald Duck, med henholdsvis 362.000 og 322.000 lesere, ifølge lesetallene som ble lagt fram tidligere denne uka.

- Tross tilbakegangen leser 24 prosent av det norske folk minst ett magasin hver dag, sa administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening i en kommentar til tallene.

Flere magasiner har digitale produkter med positiv utvikling gjennom 2019. Egmont Publishing er del av Egmont som er et av Nordens største mediekonsern med flere tusen ansatte. Konsernet eier blant annet TV2 og Nordisk Film.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag