Gå til sidens hovedinnhold

«Alltid» kampanje på vinduer: Ekspert roper varsko

Det er kun få dagers opphold mellom kampanjeperiodene til Tindevindu.no. Ekspert mener forbrukerne manipuleres når de samtidig kjører nedtellingsklokke.

Helt siden i vinter/vår i år har det vært jevnlige kampanjer med 30 prosent på vinduer på Tindevindu.no. Det har ikke gått mange dagene mellom hver kampanjeperiode, erfarer Nettavisen.

Ved månedsskiftet september/oktober utløp deres forrige kampanje. Allerede mandag, 4. oktober, var en ny kampanjeperiode i gang - med 30 prosent «rabatt».

- Må selges nok varer til vanlig pris

Forbrukertilsynet holder oppsyn med markedsføringsloven, og det er klare kjøreregler for hva som kan kalles en salgskampanje.

- Ved gjentakende salg må det være mellomperioder hvor det selges et tilstrekkelig antall av den aktuelle varen til «vanlige» priser slik at disse prisene igjen blir reelle sammenligningspriser, sier Christoffer Bjørnum, seksjonssjef i tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet, til Nettavisen.

Han understreker at han da uttaler seg på generelt grunnlag - og ikke om dette spesifikke eksempelet. Hvilket antall som bør være solgt, må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. Det vil variere etter hva slags vare det dreier seg om hvor mye det er vanlig å selge av varen det gjelder.

Heller ikke hvor lenge en butikk kan ha salg finnes det noen eksakt regel for -derfor må det vurderes i hvert enkelt tilfelle om markedsføringen er villedende.

Forbruketilsynet er oppmerksomme på problemstillingen med at noen butikker har hyppige kampanjer, og hvor det oppstår spørsmål om dokumentasjon av reell førpris, opplyser Bjørnum. Men en nedtelling som viser gjentakende tid av en salgsperiode, som Tindevindu kjører, er uproblematisk forutsatt at salget faktisk opphører som angitt, fastslår han.

For tiden har Byggmakker en kampanje hvor de kjører 50 prosent på alle vinduer, med unntak av noen få merker. De skriver også at tilbudet gjelder «leverandørenes prisliste».

- Om det markedsføres 50 prosent avslag på en vare så skal rabatten være reell. Dersom det sammenlignes med veiledende priser, må det sannsynliggjøres at de veiledende prisene er reelle priser i markedet, sier Bjørnum.

Les også: Slik blir du «lurt» til å bruke penger på nett: Dette er nettbutikkenes salgstriks (+)

- Rabattmaskin

Professor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole sier at det er to elementer som er viktig her. Det ene er prisingen, at aktøren må kunne vise til en reell ordinær pris i markedet som den rabatterte kampanjeprisen er basert på. Dette er noe markedsføringsloven krever, påpeker Andreassen.

Det andre er det faktum at de har konstant tilbud, men skaper tidspress på forbrukeren ved å ha nedtellingsklokke.

- Når de begynner med nedtelling er det for å skape en følelse av at «nå må du handle, nå går tilbudet ut», og så kommer det en ny kampanje tre dager etterpå, da grenser det til uetisk markedsføring, sier Andreassen.

- Det handler om manipulasjon. De manipulerer deg til å tro at kampanjetilbudet går ut. Det skaper tidspress på deg, men det er jo ikke reelt når det kommer en ny kampanje like etterpå.


Han tror ikke dette vil påvirke omdømmet i den grad at firmaet oppfattes som useriøst, men at det kan påvirke hvordan forbrukerne ser på aktøren - en som alltid har kampanjepriser:

- De vil kunne oppfattes som en rabattmaskin. Alle tenker at her er det alltid rabatt. Men hvor ofte kan man rope «ulv ulv» før kampanjebudskapet mister effekt? spør Andreassen.

- Enig i at det mister effekt

Kristine Riisnæs, daglig leder i Tindevindu, har blitt forelagt kritikken samt fått spørsmål om hvorfor de kjører så hyppige kampanjer.

- Det stemmer at vi - som våre konkurrenter - ofte kjører kampanjer, og at 30 prosent-kampanjen er den hyppigste av våre kampanjer, svarer hun.

- Vi kan jo si oss enige i at kampanjebudskapet mister effekt ved hyppige kampanjer. Som en liten aktør i et marked der store konkurrenter har 40-60 prosent rabatt året igjennom, så ser vi at kundene gjerne forventer å bli møtt med rabatt når de ber om tilbud på vinduer, sier hun som svar på noe av kritikken.

Les også: Koronapandemien skaper trøbbel for Black Friday: - Vil se økte priser

Riisnæs har ikke besvart Nettavisens spørsmål om hvorfor de ikke bare kan ha en fast lavpris i stedet for å si at det er kampanjepris, når de altså kjører hyppige kampanjer.

Nettavisen har også spurt hvorfor de oppgir «listepris» i stedet for «førpris», og til det svarer Riisnæs følgende:

- Ordet «listepris» er et velbrukt ord i vindusbransjen, og bunner i utgangspunktet på prislister der proffkunder kan få faste rabattavtaler på X prosent, sier hun.

Forbrukertilsynet sier at det må selges et tilstrekkelig antall varer til «vanlig» pris slik at prisene blir reelle sammenligningspriser. Nettavisen har derfor spurt om de kan bevise dette, samt spurt om hvor mange vinduer de har solgt i helgen.

- Ja, vi selger vinduer og dører til listepris utenom kampanjeperiodene. Jeg kan bekrefte at det er solgt vinduer nå i helgen, men akkurat antallet vinduer vi har solgt synes jeg ikke det er riktig å gå ut offentlig med, sier hun.

Riisnæs sier imidlertid at hun synes det er interessant å høre kritikken mot nedtellingsklokken.

- Jeg skal ta dette opp internt for vurdering, sier hun.

Les også: Bransjetopp varsler kraftig prisfall på trevarer

- Bestillingsvarer

Petter Knutsen, direktør for kommunikasjon, konsepter og eCom i Byggmakker, har også fått mulighet til å svare på det Forbrukertilsynet sier om salgsmarkedsføring av vinduer som er på 50 prosent, en slik kampanje som Byggmakker kjører nå.

- Hvordan kan forbrukeren være trygg på at det er en reell førpris på vinduene dere nå selger til halv pris?

- Fordi vi kan dokumentere prisen fra leverandørens prisliste og 50 prosent rabatt gjelder kun i kampanjeperioden, sier han.

- Hva er årsaken til at dere viser til «leverandørens prisliste», og ikke deres egen førpris?

- Det er fordi at tilbudet gjelder kun på bestillingsvarer som opplyst i annonseringen, og ikke på lagerførte varer. Årsaken til at vi viser til leverandørens prisliste er at vi har ingen egen prisliste og dermed ingen førpris. Byggmakkers selgere bruker leverandørens prislister og bruker disse for å kalkulere kundens pris, svarer han.

Knutsen påpeker at vinduer er det de i byggevarebransjen kaller «skaffevarer». Han forklarer at det betyr varer som ikke er lagerført, men til enhver tid bestilles på kundens mål og spesifikasjoner.

Les også: Slår alarm om netthandelen: - Ingen vei tilbake

Nettavisen har også spurt om hva som er årsaken til at førpris eller prisen fra leverandørens prisliste ikke står oppført på hvert produkt, slik at det er tydelig hva som er «førpris» og hva kampanjeprisen er.

- Det er fordi vi ikke har enkeltprodukter å vise til. Her kan kundene spesialbestille på mål, form, farge og egenskaper og glasstyper, helt tilpasset kundens behov, svarer Knutsen.

- Vinduer til et hus er normalt sett ikke standard, det er mange størrelser og kvaliteter hvor vi henter pris fra leverandør fra gang til gang, basert på leverandørens prisliste. Flere av leverandørene har digitale løsninger hvor selgerne legger inn spesifikasjoner og får priser tilbake, påpeker han.