Gå til sidens hovedinnhold

Amedia kjøper Nationen og Tun Media

Amedia har aviser i nær sagt alle kanter av landet. Nå tar de over Nationen.

Framtiden til Tun Media, som har sterke aviser som Nationen og Bondebladet i stallen, har vært gjenstand for spekulasjoner de siste månedene. Ledelsen har kommet til at mediekonsernet ikke ville greie seg uten en av de store mediegigantene i ryggen.

I en melding onsdag skriver Nettavisen-eier Amedia at de kjøper ut Tine, Nortura, Felleskjøpet og Landkreditt, og blir største aksjonær i Tun Media. AS Nord Trøndelag, største eier i konsernet Trønder-Avisa med hovedkontor i Steinkjer, blir også med på eiersiden.

– Overtakelsen understreker vårt hovedmål om å sikre og utvikle journalistikken og mediemangfoldet i hele landet, sier Amedias konsernsjef Anders Møller Opdahl.

Samtidig blir det klart at Tun Media ikke skal bli organisert sammen med gigantkonsernets øvrige medievirksomhet, og forblir en egen enhet eid av Amedia.

Dermed blir Amedia, med sine 677.115 abonnenter og en omsetning på 3,6 milliarder kroner, enda større. Tun Media hadde i 2020 en omsetning på 143 millioner kroner. Nationen hadde 16.157 abonnenter i 2020.

Les mer: Amedia med på stor debattsatsing: – Dagsnytt 18 er utmattende

– Perfekt match

Amedias eierandel i Tun Media blir 66,9 prosent. Norges Bondelag fortsetter med 24,8 prosent, mens AS Nord Trøndelag overtar 8 prosent av aksjene. Amedia-sjef Opdahl tror overtakelsen er svært godt nytt for mediemangfoldet i Norge.

– Tun Medias sterke titler dekker næringer og tematikk som er viktig for hele Norge i hele Norge. Det sammenfaller med vår ambisjon om å skape offentlighet fra hele landet til hele landet. Amedia er tungt til stede fra Nordkapp i nord til Lyngdal i sør, og våre medier utfyller hverandre på en svært god måte. Dette er perfekt match, sier han.

Opdahl understreker at konkurranse mellom Tun Medias utgivelser og Amedias mediehus ikke eksisterer:

– Dette vil utelukkende ha en forsterkende effekt for alle, og ikke minst mediemangfoldet, som vi er grunnleggende opptatt av og allerede representerer som konsern. I en stadig mer fragmentert offentlighet tror vi i Amedia at denne løsningen vil bidra til at enda flere viktige stemmer når et enda større publikum gjennom våre redaktørstyrte medier.

Les også: Tre gull i medienes Oscar-utdeling: Braksuksess med Netflix for aviser

– Landbruket skal ha en hånd på rattet

For Tun Medias eiere har det vært viktig å finne en samarbeidspartner som kan styrke og sikre god journalistikk om landbruk og distrikt fremover. Tun Media og Nationen har lenge arbeidet med en revisjon av strategien, med bakgrunn i utfordringene i mediemarkedet. Aktørene konkluderte med at de ikke ville overleve konkurransen i mediemarkedet uten tilknytning til et av de store mediekonsernene i Norge.

Norges Bondelag fortsetter som eier og sikrer dermed en fortsatt tilknytning til landbruket. Tun Media er utgiver at Bondebladet, som er Bondelagets medlemsavis.

– Det har vært en avgjørende forutsetning for forhandlingene at landbruket skal ha en hånd på rattet i den framtidige utviklingen av Tun Media og Nationen. Jeg er meget godt tilfreds med at vi har sikret og styrket formålet og etterlevelsen av dette, sier Kjell S. Rakkenes, styreleder i Tun Media og Nationen, og fortsetter:

– Tun Medias publikasjoner får tilgang til de helt nødvendige tjenestene som Amedia tilbyr, slik at Nationen og de andre publikasjonene kan vokse videre og gjøre landbruk og distrikt interessant for enda flere lesere.

Les mer: 72 av 75 Amedia-aviser øker opplaget - setter historisk abonnementsrekord

Omsetning på 143 millioner kroner

Norsk Bondelag er fornøyd med å fortsette eierskapet i Tun Media og løsningen som nå foreligger.

– For oss var det svært viktig å finne en partner som ser verdien av og vil videreutvikle nyhetsdekningen Nationen står for på områdene distrikt og næringsliv. I tillegg utgjør de øvrige publikasjonene et viktig mangfold på området landbruk. For Norges Bondelag er det derfor viktig å fortsette på eiersiden i Tun Media, sier Lars Petter Bartnes, leder i Norges Bondelag.

Tun Media består, foruten Nationen og Bondebladet, av Norsk Landbruk, Traktor, Agrojobb, Landbruksnytt og Tun Byrå.

Les mer: Knallsterkt resultat for Amedia i 2020