De to medieselskapene Aller Media og Amedia går sammen om selskapet DIAR, der de sammen skal ta opp kampen med de store internasjonale aktørene i det norske markedet. Det kommer frem i en pressemelding fredag.
– Dette er et selskap som vi har høye forventninger til. Vi skal utfordre aktører som Facebook og Google. Norske og nordiske mediehus har tapt store andeler i det norske reklamemarkedet i de siste årene. Nå er tiden for å vinne noe av det tapte tilbake, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia.
– Det skal vi gjøre ved å være konkurransedyktige og innovative og utnytte de fortrinnene vi har gjennom sterke merkevarer og dybdeinnsikt om brukerne ved å tilby markedet nye, målrettede annonseprodukter med dokumenterbare effekter, sier Stokstad.
Ifølge pressemeldingen vil det nye selskapet nå ut til 2,7 millioner nordmenn over 18 hver uke.
– Vi etablerer DIAR som en klar respons på et behov i markedet, først og fremst fra annonsørene, som nå får et nytt og bedre digitalt alternativ, sier konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media.
De to medieselskapene eier 50 prosent hver, men selskapet ønsker å åpne for flere aktører etter hvert, heter det i pressemeldingen. Amedia og Aller Media er fra før sammen om innloggingssystemet aID, noe som skal brukes til å lage målrettede annonseprodukter.
I første omgang skal selskapet ansette 6 til 7 medarbeidere, men så øke etter hvert.