Gå til sidens hovedinnhold

Angrep mot amerikansk rørledning: – Kan helt klart drive opp norske pumpepriser

Amerikanerne kan trenge påfyll fra markedet hvor Norge importerer drivstoff fra.

Cyberangrep har blitt en eksplosivt økende trussel mot olje- og gassindustrien, både i Norge og andre deler av verden.

Sist ut er et angrep på Colonial Pipeline, som driver den 8.850 kilometer lange rørledningen som transporterer nær halvparten av alt drivstoff som forbrukes på østkysten i USA.

Gjennom denne rørledningen går 2,5 millioner fat med bensin, diesel, fyringsolje og jetdrivstoff hver dag, og infrastrukturen regnes som vital for den amerikanske olje- og gassbransjen.

En langvarig nedstengning kan i verste fall føre til at drivstoff blir en mangelvare på østkysten, og ekspertene tror amerikanerne kan få de høyeste bensinprisene på syv år.

Det var fra før ventet et høyere drivstoff-forbruk på grunn av Memorial Day, færre koronarestriksjoner og flere vaksinerte i USA. Når en av USAs viktigste rørledninger i tillegg stenger ned, er det ikke overraskende dersom amerikanerne vender blikket mot Europa for å få påfyll av drivstoff.

– Dersom rørledningen er ute av spill i en uke, vil det nok ikke spille så stor rolle. Men er den stengt i en måned, så vil nok også vi merke konsekvensene av det, sier sjefanalytiker og oljeekspert Thina Saltvedt i Nordea.

Kan føre til økte pumpepriser i Norge

Amerikanske forbrukere på østkysten er nok de første som kan få kjenne kombinasjonen av økt drivstoff-etterspørsel og den stengte rørledningen på lommeboka. Men hvis krisen blir langvarig, kan også norske forbrukere få en merkbart høyere pumpepris, ifølge Nordea-analytikeren.

– Dette kan helt klart drive opp norske pumpepriser. Vi er på ingen måte selvforsynte på drivstoff, og importerer bensin og diesel fra Europa. Dersom det blir økt etterspørsel og høyere priser i Europa, vil dette påvirke oss, sier Saltvedt.

Hun mener nedstengningen viser hvor sårbart energisystemet og transportsystemet er for denne typen hendelser. På kort sikt kan ikke økte leveranser fra Europa hjelpe mye, ettersom det gjerne tar to uker før drivstoffet når østkysten av USA, minner Saltvedt om.

– Hvis rørledningen blir stengt lenge, kan USA være nødt til å ta i bruk sine Strategic Petroleum Reserves, altså bruke noe av sine nødlagre av bensin, sier sjefanalytikeren.

Les mer: Meget god stemning i oljebransjen: 2 av 3 skal ansette og tror på høyere omsetning

DNB-analytikeren tviler

Oljeanalytiker Helge André Martinsen i DNB Markets tror også at USA vil vende blikket mot de europeiske markedene, men tror det skal mye til før det blir snakk om at drivstoff blir en mangelvare på østkysten.

– Amerikanerne har en del fleksibilitet i de andre rørsystemene, og kan importere drivstoff fra den amerikanske gulfkysten og Europa til østkysten. De kan også midlertidig oppheve Jones Act, som sier at kun amerikansk-flaggede skip kan brukes til denne typen operasjoner. Det ville jo i så fall ført til at mange får ytterligere fleksibilitet med tanke på nye forsyninger, sier Martinsen.

DNB-analytikeren peker på amerikanske forbrukere som den største trusselen mot forsyningene av drivstoff.

– Hvis du får en panikkhamstring samtidig som rørledningen forblir stengt over tid, kan det bli en midlertidig skvis. Men selv da tror jeg ikke at det vil påvirke de norske pumpeprisene nevneverdig, sier Martinsen og fortsetter:

– Avgiftene utgjør en såpass stor del av prisene i Norge at det ikke blir store utslag selv om drivstoffprisene går noe opp.

I Norge står skatt og avgifter for rundt 60 prosent av pumpeprisen, mens 40 prosent svinger med markedet.

Les også: Krisetall for oljestudier: – Dommedagsprofetene skremmer ungdommen

Oljeprisen stiger

Prisen på både amerikansk lettolje og nordsjøolje øker. Et fat brentolje har steget fra 67 dollar fatet før angrepet fredag til 69 dollar per fat mandag.

– Det er ikke ofte at hackere rammer så kritisk infrastruktur som Colonials rørledninger i USA. Hendelsen, og frykten for langvarig nedstengning, har gått løs på psyken til handlerne - og oljeprisene stiger, skriver oljeanalytiker Louise Dickson i Rystad Energy i en melding.

Hun tror konsekvensene i første omgang vil merkes lokalt i de nordøstlige og sørøstlige delstatene, mens delstater med mer robuste oljelagre trolig ikke vil få store problemer.

– De som kan tjene på dette, er de europeiske oljeraffineriene, som kan komme til å øke eksporten til USA, skriver Dickson, som understreker at det er gambling å sende olje over Atlanterhavet dersom rørledningen starter opp som normalt igjen snart.

Mens situasjonen i USA bidrar til å dra opp oljeprisen, drar smittesituasjonen i Sørøst-Asia prisene i motsatt retning. En amerikansk normalisering innen kort tid kan bunne ut i et fall i oljeprisene, spår analytikeren.

– Dersom rørledningene er oppe og går igjen raskt denne uken, kan det hende at vi står overfor en priskorreksjon som vil synliggjøre hvilken innvirkning koronasituasjonen i Asia har hatt på markedet, skriver Dickson.

Les mer: Selskapet til Knut Roar (41) på europeisk prestisjeliste: – Overrasket