Anti-bompengetopper avviser Støres løsning

Partileder i Ap Jonas Gahr Støre lover å rive alle bomstasjonene og innføre veiprising basert på biltype, kjørelengde og strekning, målt med GPS-sendere. Samtlige listetopper i FNB som Klassekampen har snakket med, sier nei.

Partileder i Ap Jonas Gahr Støre lover å rive alle bomstasjonene og innføre veiprising basert på biltype, kjørelengde og strekning, målt med GPS-sendere. Samtlige listetopper i FNB som Klassekampen har snakket med, sier nei. Foto: Lise Åserud / Paul Weaver / montajse Nettavisen (NTB scanpix / Nettavisen)

Toppkandidater i Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) avviser Ap-leder Jonas Gahr Støres forslag om veiprising.

– Veiprising er jeg absolutt ikke med på, sier toppkandidat Aina Elise Larsen Grude i FNB i Klepp i Rogaland til Klassekampen.

Samme dag som FNB ble målt som det største partiet i Bergen, gikk Støre ut i VG med et løfte om å rive alle bomstasjonene. Partilederen vil heller innføre en avgift som baserer seg på biltype, kjørelengde og strekning, målt med GPS-sendere.

Samtlige listetopper i FNB som Klassekampen har snakket med, sier imidlertid nei til veiprising.

Les også: Urettferdige bompenger - noen får svi, andre slipper billig unna

Dyrere for folk flest

– Det blir solgt inn som billig, men kan ende opp som et dyrere alternativ enn bompenger, sier listetopp Tommy Ballestad i FNB i Skien.

Tall utarbeidet av analysebyrået Urbanet Analyse, gjengitt av Dagens NÆringsliv (DN) - viser at i snitt vil hver skattebetaler måtte ut med 4300 kroner mer med veiprisinig.

Et par uten bil vil få en merbelastning på nesten 9.000 kroner

Les også: - FrP har alltid stått alene i kampen mot bompenger

En familie der foreldrene har hver sin bil vil få et lette på mer enn 13.000 kroner.

Par som kjører elbil vil komme dårligere ut av en omlegging til skattefinansiering, med 5400 kroner mer i skatt.

Bilister i distriktsnorge kan få svi

Listetopp Einar Hadler Jacobsen i FNB i Øygarden påpeker at Norge er et langstrakt land. Han lurer på om det er folk på bygdene som skal betale fordi de har lenger å kjøre fra A til B. Andre påpeker overvåkingselementet i GPS-bruken.

Les også: Bompengepanikk i de store partiene: Frykter å bli straffet av sinte velgere

Med sine 25,4 prosent er Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) alene større i Bergen enn de tre sittende byrådspartiene til sammen.

Les også: Måling: Anti-bompengelisten størst i Bergen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.