Apple bruker milliarder på nytt spillprosjekt: - Kan bli revolusjon eller gigantisk tabbe

STORE FORVENTNINGER: Produktsjef Ann Thai i Apples App Stores, slapp nyheten om Apple Arcade 25 mars.

STORE FORVENTNINGER: Produktsjef Ann Thai i Apples App Stores, slapp nyheten om Apple Arcade 25 mars. Foto: Stephen Lam (Reuters)

Storbank tror ny spilltjeneste vil skape milliardinntekter for Apple. En pekepinn får vi allerede til høsten.

17.04.19 13:54

Over sommeren rulles nemlig Apples nye spilltjeneste, som har fått navnet Apple Arcade, ut til millioner av potensielle kunder. Apple trenger nye inntekter, ettersom iphonesalget er synkende.

Som vanlig holder teknologigiganten kortene tett til brystet. Selv om det har gått så langt å varsle at det kommer tre nye abonnements-tjenester fra selskapet. I tillegg til en tjeneste for spill, vil det også bli mulig å abonnere på TV og nyheter.

At Apple etter dette har sagt lite om tjenesten, stopper det ikke andre fra å tenke høyt om hva som skal skje.

38 milliarder kroner - i året

Storbanken HSBC er en av aktørene som har gått spilltjenesten nærmere i sømmene. Og i følge Financial Times, kan vi stå overfor en tjeneste som vil revolusjonere spillmarkedet.

Banken tror nemlig at tjenesten i løpet av fem år vil ha hele 29 millioner abonnenter som hver måned vil legge igjen snaut 13 dollar hos Apple.

Slår spådommen til, vil selskapet innkassere ikke mindre enn 4,5 milliarder dollar (cirka 38 milliarder kroner) fra sine spillkunder i 2024.

Kanskje en revolusjon

HSBC er langt fra de eneste som er optimistiske på vegne av Apple. Også bransjenettstedet Pocket Gamer tar store ord i bruk når de omtaler nyheten.

- Blir Apple Arcade en etterlengtet revolusjon eller en fiasko+ spør redaktør Harry Slater i en kommentar.

- Vi kommer ikke forbi det faktum at Apple vil revolusjonere måten vi bruker spill på, dersom selskapet lykkes med Apple Arcade, skriver han videre og omtaler Arcade som et slags Spotify for mobile spill.

- Mens vi frem til nå har betalt for de premium-spillene vi har villet bruke, ser det nå ut som vi betaler en sum for å bruke alle premium-versjonene vi ønsker.

Mange spørsmål - få svar

Samtidig minner Slater om av det aldri er lett å lanserer nye produkter, og peker på prissetting som den største utfordringen.

Kommer de skjevt ut der, kan det by på store utfordringer.

- Apple har foreløpig ikke satt noen pris på tjenesten, men de må få satt en riktig pris med en gang. Det svirrer allerede rykter om svindelpriser, men vi tror ikke det vil skje.

Slater er mer spent på hvordan selve tjenesten vil være. Det er varslet at den vil ha 100 spill som er eksklusive for Arcades kunder.

- Vil det være 100 spill som du eksklusivt bare får via Apple? Hva skjer etter ett år? Har det kommet nye spill da? Og vil spillene slippes fritt for alle andre etter noen måneder på Arcade? Her er det mange ubesvarte spørsmål, skriver redaktøren som avslutter kommentaren med å gi produktet en sjanse.

- Lykkes de, kan markedet for mobile premium-spill igjen bli levedyktig. De siste årene har det vært gratis-versjonene som har dominert.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.