Kjell-Magne Rystad

Arbeiderpartiet har aldri vært bilistenes parti

Ap-leder Jonas Gahr Støre

Ap-leder Jonas Gahr Støre Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

Støres utspill om at bompengene har blitt for høye har ingen troverdighet. Arbeiderpartiet har vært mest opptatt av å tyne bilistene for penger.

«Jonas Gahr Støre bekymret for at bompengene har blitt for høye»

Det var i et intervju med Nettavisen 11. mai Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre kunne fortelle at han nå synes bompenge-satsene har blitt høye og at de rammer usosialt.

Dette utspillet fikk tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til å tenne på alle pluggene. Han sa rett ut at Støre seiler under falskt flagg når han nå plutselig har blitt bekymret for bompenge-belastningen.

Ketil Solvik-Olsen er tidligere samferdselsminister og nestleder i Fremskrittspartiet.  Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Det har Solvik-Olsen helt rett i.

Arbeiderpartiet har aldri ivret for at bilbruk og bilhold skal være billig.

Mer om det nedenfor.

En bedre forklaring på Støres plutselige omsorg for bilistene er at det om mindre enn fire måneder er kommunevalg.

Bompenge-opprøret ødeleggende for Arbeiderpartiet

Bompenge-opprøret brer nå om seg i de store byene. I Bergen fikk nylig partiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) 20,6 prosent oppslutning i en meningsmåling. I Stavanger sitter FNB allerede i bystyret og ligger an til solid fremgang ved årets valg.

Partiet stiller også liste i Oslo der mer enn 50 nye bomstasjoner skal settes i drift nå i juni. Hvor stor oppslutning FNB har i Oslo er foreløpig uklart, fordi ingen av meningsmålerne så langt har giddet å stille opp FNB som eget alternativ når det spørres om hvilket parti respondentene vil stemme på.

Det kan innebære at resultatene på meningsmålingene blir lite troverdige.

«Engasjementet i sosiale medier kan tyde på at bompengemotstanden er stor også i hovedstaden. Det koker på Facebook-gruppene «Ja til miljø, NEI til bompenger» og Ja til bilen i Oslo» som har henholdsvis 48 000 og 23 000 medlemmer.

At et protestparti som FNB får så kraftig vind i seilene kan være helt ødeleggende for Arbeiderpartiets muligheter til å beholde makten i de store byene. I Oslo regjerer Ap sammen med SV og MDG, der MDG har fått blankofullmakt i miljø- og samferdselspolitikken for at Ap-mannen Raymond Johansen skal få sitte trygt i byrådslederstolen.

Dette byrådssamarbeidet, der samarbeidspartner MDG har bekjempelse av bilbruk som viktigste sak, gir selvfølgelig Støre og Arbeiderpartiet null troverdighet når det gjelder bekymringen for bompengenes sosiale profil.

Nå skal det sies at heller ikke Høyre opptrer særlig bil-vennlig i hovedstaden, men Høyre-velgerne er nok mindre opptatt av bompenger. De har bedre økonomi og har i større grad tilpasset seg ved å kjøpe elbiler.

Prøver å bortforklare egen politikk

Når man leser hva Støre uttaler sitter man igjen med inntrykk av at han først og fremst forsøker å bortforklare egen politikk.

Leser man på Arbeiderpartiets nettsider er det ingen tvil om at bil skal koste og at partiet er for bompenger. Det har Arbeiderpartiet også stemt for ved alle anledninger som Solvik-Olsen helt riktig påpeker. At Ap nå ønsker å utrede GPS-basert veiprising endrer jo ingen ting på dette. Endring av innkrevingsform vil ikke gjøre bilbruk billigere.

Mer komisk er det når partiet forsøker å distansere seg fra egen politikk når det gjelder avgiftsomleggingen Stoltenberg-regjeringen gjorde med det resultat at dieselbiler ble gunstigere å kjøpe. Her kan vi lese:

«Arbeiderpartiet har aldri anbefalt noen å kjøpe dieselbiler. Endringene i bilavgiftene vi gjorde i regjering var en generell ordning for å stimulere til kjøp av biler med lavere CO2-utslipp uavhengig av drivstoff. Denne ordningen gjaldt heller ikke dieselbiler spesielt.»

Når Arbeiderpartiet på nettsidene prøver å fortelle hva partiet mener om bompenger, brukes en stor del av plassen på å skrive om hva Fremskrittspartiet ikke har fått til i regjering. Ikke akkurat noe som gir Støre særlig troverdighet om egen politikk det heller.

Som vi ser her er Arbeiderpartiet opptatt av å stemple FrPs manglende gjennomslag i regjering som løftebrudd. Samtidig prøver Ap å bortforklare egen politikk om bilavgifter. Foto: (Skjermdump fra Arbeiderpartiets nettside.)

Har forsøkt på snuoperasjoner før

Som nevnt har Arbeiderpartiet aldri vært bilistenes parti. Slik var det også på 1950-tallet da Arbeiderpartiet hadde rent flertall på Stortinget.

I de første årene etter krigen var mange varer rasjonert i Norge - deriblant biler. Bilsalget i Norge ble ikke frigitt før i 1960, lenge etter at andre vest-europeiske land hadde sluttet med slik rasjonering. Før 1960 måtte alle som skulle kjøpe ny bil søke myndighetene og begrunne behovet. Etter hvert ble rasjoneringen av biler svært upopulær, og statsminister Einar Gerhardsen fryktet at Arbeiderpartiet kunne gjøre et dårlig stortingsvalg i 1961.

Dermed ble salget av biler frigitt i Norge, ikke fordi Arbeiderpartiet ville, men fordi et valg kunne tapes. Arbeiderpartiet mistet likevel flertallet på Stortinget, noe som gjorde det mulig å felle Gerhardsen-regjeringen i Kings Bay-saken i 1963.

Arbeiderpartiets Einar Gerhardsen (t.v.) overlater statsministerkontoret til Høyres John Lyng 28. august 1963, og ønsker lykke til med et fast håndstrykk. At Gerhardsen somlet helt til 1960 med å frigi bilsalget i Norge var trolig en av årsakene til at Arbeiderpartiet mistet flertallet på Stortinget i 1961. Dermed ble det mulig å felle Gerhardsen i Kings Bay-saken i 1963 - en politisk krise som var foranlediget av en alvorlig gruveulykke på Svalbard året før. Foto: NTB / Scanpix

Det Støre gjør nå er rent valgfrieri til bilistene, akkurat slik Einar Gerhardsen gjorde for nesten 60 år siden.

Hvordan vil de andre partiene forholde seg til FNB?

Det er fortsatt helt uavklart hvordan de andre partiene vil forholde seg til FNB og hvem partiet kan tenkes å samarbeide med. Partiet hevder å være blokkuavhengig.

Blokkuavhengig har også MDG hevdet å være, uten at det har særlig troverdighet. MDG hører klart hjemme på venstresiden. I Oslo er MDG limt fast til byråds-samarbeid med Arbeiderpartiet og SV og vil ønske å fortsette med det.

Det som er klart er at FNB er MDGs rake motsetning.

Det er utenkelig at disse to partiene kan samarbeide. Når MDG er klistret til venstresiden, er FNB derfor nødt til å falle ned på høyresiden. Med den oppslutningen FNB har nå, er det derfor stor sjanse for at partiet kan bidra til et skifte av byråd i Bergen, selv om mye synes uklart ennå.

Bompengeopprøret har fått vind i seilene. Her fra starten på en kjør-sakte-aksjon mot Oslo i oktober 2018. Foto: Remi / Presttun Media Presttun (NTB scanpix)

Hvordan FNB vil påvirke politikken i Oslo er usikkert, og selvsagt avhengig av hvor stor oppslutning partiet får. Den blir neppe like stor som i Bergen og Stavanger, men det blir spennende å se hvilke konsekvenser alle de nye bomstasjonene som snart kommer får for oppslutningen.

Høyre er som nevnt ikke særlig bilvennlig i hovedstaden, og de borgerlige partiene må nok sluke en del kameler dersom valgresultatet skulle tilsi muligheter for et byråds-skifte.

Bompenge-opprøret i byene ser foreløpig bare ut til å styrke seg. Dette gjør det kommende kommune-valget særdeles spennende.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.