Det er ingen hemmelighet at elbiler går til dels mye kortere på vinteren enn på sommeren, og at rekkevidden som bilprodusentene oppgir ikke stemmer når temperaturen synker.

Det er flere årsaker til dette. For det første må mer strøm brukes til å holde temperaturen i bilen oppe. Lave temperaturer gjør også at batteriet blir mindre effektivt.

Det er heller ingen hemmelighet at avviket mellom oppgitt rekkevidde og det man oppnår på vinteren, kan variere kraftig på forskjellige elbilmodeller. Dette ble blant annet illustrert da NAF nylig gjennomførte sin vinterrekkeviddetest, der forskjellen var på 4-32 prosent sammenlignet med offisielle tall.

Les også: Stor rekkeviddetest: Så langt går elbilene faktisk på vinteren

Egen vinterrekkevidde?

NAF gikk i etterkant ut og krevde at bilprodusentene skulle begynne å oppgi antatt rekkevidde også på vinteren. Og nå ser det ut til at bransjen er enig.

Alle nye biler testes etter en felles standard kalt WLTP, som både kan måle forbruk og rekke. Resultatene fra denne brukes både til avgiftsbelegging og markedsføring.

- Diskusjoner om en ny og bedre tilpasset WLTP-norm foregår nå på EU-nivå og vil i beste fall kunne implementeres fra 2023 for nye typegodkjenninger, sier Tore Lillemork, teknisk direktør i BIL, til bransjenettstedet BilNytt.no.

- Dette betyr at vi antakelig kan se frem til at det kommer en ny WLTP-norm som også tar hensyn til at kaldt vær har en innvirkning på rekkevidden, altså en såkalt «vinterrekkevidde», fortsetter han.

Ifølge nettstedet er det foreslått at vinterrekkevidden skal testes i 7 minusgrader. Til sammenligning testes bilene i dag i 22 plussgrader.

NAF: - Viktig seier

Signalene fra bransjen blir svært godt tatt imot av NAF:

- Dette har vi kjempet for lenge og nå ser det ut til å være bokstavelig talt innenfor rekkevidde, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF i en melding.