*Nettavisen* Økonomi.

Avsporing koster 45 mill.

Togavsporingen på Ofotbanen koster driftsselskapet minst 45 millioner kroner.

12.05.05 17:03

- Vi har normalt 12 godstog som frakter rundt 5.000 tonn jernmalm til Narvik hver dag. Så en langvarig stengning av banen vil gjøre at vi taper millioner, sier driftssjef Svein Ivar Sivertsen i Luossavaara-Kiirunavaara AB, LKAB, til TV 2 Nettavisen.

15 millioner daglig
Sivertsen anslår en nettoverdiinntekt på jernbanetransporten på minst 15 millioner hver dag.

- Etter den informasjon vi har fått, vil det ta minimum tre døgn å reparere skadene på jernbanelinja slik at transporten kan starte igjen, sier han.

Det vil si at LKAB vil ha et nettoverditap på minst 45 millioner kroner.

Jernbaneverkets baneteknikere anslår at banen først vil åpne igjen om halvannen uke. Hvis det skjer, vil nettoverditapet være på 150 millioner kroner.

- Jeg håper Jernbaneverket tar feil. For det tapet vil være voldsomt, sier Sivertsen.

Uheldig
- Dette er selvfølgelig særdeles uheldig for oss. Vi jobber med å levere alt vi kan, blant annet i forkant av et planlagt vedlikehold på jernbanelinja. Dette tapet vil vi ikke kunne kjøre inn igjen, sier Sivertsen.

Togavsporingen skjedde om lag 3 mil øst for Narvik.

- Det er det mest utilgjengelige stedet en avsporing kan skje. Det er bare mulig å nå stedet med helikopter eller med jernbane, opplyser driftssjefen.

Toget som sporet av er lastet med 4.000 tonn jernmalm. 1.000 tonn av disse ligger på 18 vogner som står utenfor jernbanesporet inne i den 500 meter lange Middagselvtunnelen .

Rammer stålprodusenter
Luossavaara-Kiirunavaara AB frakter jernmalm fra Kiruna til Narvik, hvorpå malmen fraktes videre ut til stålprodusenter med båt. Også produsentene vil merke togavsporingen.

- Vi vil ikke få levert det vi skal til produsentene, så de vil klart merke stengningen, sier Sivertsen.

Det finnes ingen alternativ transportvei til jernbane på strekningen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.