*Nettavisen* Økonomi.

Baileys-utfordreren fra Sogn og Fjordane med gullsjokk: - Vi skal ta dem på smak

 

STERK HISTORIE: Gründer Øyvind Løkling sluttet i jobben i byggebransjen for å satse på kremlikør. To år senere snuser vestlendingen på mulighetene for eksport. Foto: (Fjording.com)

Etter å ha gått til topps i kremlikør-VM, får likørgründeren henvendelser fra hele verden. - Vi har gått motstrøms.

23.08.19 09:13

To år gikk det fra Øyvind Løkling fra Eid i Sogn og Fjordane sa opp jobben på Maxbo, til han fikk vite at kremlikøren hans Fjording hadde gått til topps i den prestisjetunge San Francisco World Spirits Competition.

- Jeg var en mann helt uten erfaring fra bransjen, så jeg dro ut i verden og spurte folk til råds. Jeg banket på dører og stilte dumme spørsmål til produsenter, leverandører og distributører. De syntes visjonen min var sprø, men kjærkommen, sier Løkling til Nettavisen Økonomi.

Egentlig savnet bare 39-åringen en norsk kremlikør á la den irske fløtelikøren Baileys. Etter seieren i San Francisco, som Forbes omtaler som en av verdens mest innflytelsesrike brennevinkonkurranser, får Løkling telefoner fra agenter og distributører som vil introdusere Fjording på markedet i utlandet.

- Jeg fikk sjokk da vi vant konkurransen. Samtidig hadde jeg nok ikke sendt den inn hvis vi ikke hadde et snev av håp, sier gründeren, som fikk utmerkelsen i konkurranse med 3.000 andre.

- Så nå er neste stopp å danke yndlingen Baileys av likørtronen?

- Baileys slår oss på pris, finansielle muskler, markedsapparat og 45 år med erfaring. Det blir som 5. divisjon mot mesterligaen i fotball. Men vi skal ta dem på smak, sier Løkling, som omtaler Fjording-likøren som nøttete, ikke for søt og med en avbalansert og naturlig ettersmak.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Kremlikør-gründer Øyvind Løkling har slått til med en oppskrift fra innerst i fjorden: potetsprit, fløte, hasselnøtter og karamell.  Foto: Fjording


Vil skape norsk brennevinsparaply

Å starte kremlikør-produksjon i Sogn og Fjordane var i utgangspunktet ikke et optimalt sted å begynne for å skaffe kunder og inntekter, tenkte Løkling - men utradisjonelle valg har vist seg å være en velsignelse for nordfjordingen. Mens gigantene innen kremlikør har heldekkende flasker som skjuler likøren bak farget glass eller folie, har Fjording valgt en transparent løsning. Det har falt godt i smak blant kundene.

- Vi har gått motstrøms og tatt utradisjonelle valg - med litt flaks. Mens jeg ventet på å få laget heldekkende flasker, serverte jeg noen restaurantgjester Fjording i gjennomsiktig glass. Gjestene likte å se innholdet, så vi kastet den første ideen. Som et lite selskap, har vi ikke mye å tape, sier Løkling.

Foreløpig er Fjording en slank organisasjon med kun to ansatte. Selskapet leier alt av produksjon, distribusjon, lagerhold og salgsstøtte. Men snart blir det aktuelt å ansette flere, og stillingsbeskrivelsene er allerede skrevet.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Øyvind Løkling sier mange har tatt kontakt med ham om kremlikøren med den gjennomsiktige flasken. - Irene drikker desidert mest kremlikør, men det er ikke sikkert det er det rette markedet for oss. De nordiske landene er det naturlig å tenke mot. I USA er de på hugget og mener vi har en god sjanse. I Tyskland også, sier Løkkling. Foto: Fjording

Først skal imidlertid Fjording-gründeren til verdens største mat- og drikkevaremesse Anuga i Køln for å vise fram den prisvinnende kremlikøren og knytte flere kontakter. Sammen med Inderøy Brenneri og Myken Destilleri har Fjording dannet paraplyen Norwegian Coastal Spirits.

- Jeg håper å få et inntrykk av hva slags potensiale vi har. Vi tenker alle på utenlandsmarkedet og taxfree-markedet, og vi vil dra nytte av hverandre for å komme dit, sier Løkling.

Les mer: Butikkdød for idioter

- Veldig regulert og snålt marked

Siden Fjording dukket opp på Vinmonopolet i 2018, har både nordfjordinger og sunnfjordinger trykket kremlikøren til sitt bryst, ifølge salgstallene. Løkling ønsker ikke å tallfeste Fjordings ambisjoner i volum, men lover stadig nye kremlikører og at Fjording vil bli en norsk Baileys. Det norske forbudet mot alkoholreklame ser den tidligere markedsføreren på som en morsom utfordring.

- Det er et veldig regulert og snålt marked jeg har begitt meg ut på, men det er deilig med begrensninger også. Det er litt stas å slippe å betale influensere titalls tusen for å publisere et bilde med Fjording på også, sier Løkling.

- Hva blir den største hindringen for dere fremover?

- Det blir å forsøke å gasse på og bremse samtidig. Vi er et selskap som driver håndverksproduksjon, så dersom vi hadde fått voldsom fart eller urimelig store bestillinger, hadde vi fått store problemer med produksjonen. Det handler om å takle vekst, som i alle andre selskaper i oppstartsfasen, sier gründeren.

Dersom selskapet skulle bli en kassasuksess, vil også hestemiljøet i Eid få noen ekstra kroner å rutte med. Løkling, som har slekt som driver oppdrett av fjordhest, eller fjording, har lovet å donere én dollar per solgte flaske til fjordingmiljøet.

- Da jeg plutselig ble min egen sjef, tenkte jeg «hvorfor ikke». Jeg hadde lyst til det, og det kan være kjekt å støtte noe som går på siden av det man selv driver med til daglig og som er større enn oss selv. Jeg har virkelig sansen for arbeidet som gjøres i Eid, sier Løkling.

Les også: 1,2 millioner nordmenn blir deppa av mørket: Slik forbereder du deg allerede nå (+)

Ordføreren: - Tar vare på norsk kulturarv

Eid-ordfører Alfred Bjørlo (V) har fulgt Løkling og Fjording en stund, og mener den lovende oppstarten viser at det er mulig å skape en global suksess fra hvor som helst.

- Det er lettere enn noen gang før å bygge en business og skape verdier fra hele verden, slik økonomien er bygd opp akkurat nå. Løkling er en gründer utenom det vanlige og er systematisk i alt han foretar seg, sier Bjørlo.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Eid-ordfører Alfred Bjørlo (V) er begeistret over arbeidet Øyvind Løkling har lagt ned for å sette Eid på kartet.  Foto: Trond Lepperød (Nettavisen)

Ordføreren sier han er sikker på at Fjording vil lykkes - mye på grunn av tilknytningen til Vestlandet.

- Han har en lokal forankring, bruker norsk melk og tar fjordene i bruk som merkevare. I tillegg deler han overskuddet med ekte fjordinger, og er med på å ta vare på norsk kulturarv, sier Bjørlo og fortsetter:

- Jeg tror han vil lykkes. Alle som har smakt dette er enig i at Fjording er fullt på høyde med Baileys, sier Eid-ordføreren.

Les også: Ida har fått aksjedilla. – Du trenger bare noen hundre kroner for å komme i gang (+)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.