Gorm Frimannslund gir seg som toppsjef i Bane NOR, som har hatt ansvaret for utbyggingen av Follobanen.
– Gorm Frimannslund er en flott person som jeg har satt stor pris på å samarbeid med, sier styreleder Cato Hellesjø, i Bane NOR i en pressemelding tirsdag.
Styret i Bane NOR starter nå umiddelbart arbeidet med å finne ny konsernsjef etter Frimannslund. Henning Bråtebæk konstitueres som ny konsernsjef fra og med i dag.
Bråtebæk kommer fra jobben som administrerende direktør i drifts- og vedlikeholdsselskapet Spordrift AS, som i går formelt ble overdratt til Bane NOR SF.

Nå er Follobanen åpen igjen: – Det føles veldig bra
Utmerket måte
– Jeg er trygg på at Henning Bråtebæk vil lede Bane NOR på en utmerket måte fremover. Styret ser frem til å samarbeide med ham, og vi er takknemlig for at han takket ja til rollen som konstituert konsernsjef i Bane NOR, sier Hellesjø.
Den avgåtte konsernsjefen vil frem til og med januar 2024 være til disposisjon for Bane NOR.
Frimannslund har ifølge pressemeldingen ledet Bane NOR gjennom det de kaller krevende endringsprosesser. Prosessene er basert på Jernbanereformen som ble vedtatt i 2015. Bane NOR mener den har lagt grunnlaget for moderniseringen av jernbanen og utvikling på knutepunktene.

Follobane-entreprenør og Bane Nor har inngått forlik
Gorm Frimannslund har lang erfaring fra samferdselssektoren og var mange år i Widerøe og SAS-systemet, før han i 2014 kom til Jernbaneverket. Høsten 2016 ble Frimannslund utnevnt som konsernsjef for Bane NOR.
Henning Bråtebæk (bildet) har også lang erfaring fra samferdselssektoren. Han har arbeidet til sammen 15 år i NSB Bane og siden Jernbaneverket.
Deretter var han i elleve år i ledelsen på Avinor Oslo lufthavn. De siste fire årene har han vært administrerende direktør for Spordrift-konsernet.