*Nettavisen* Økonomi.

Bank Norwegian: Nykommere konkurrerer ikke på pris

Banksjef Tine Wollebekk i Bank Norwegian sier nykommerne i markedet for forbrukslån ikke kan konkurrere på pris. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

De nye aktørene i markedet for forbrukslån kan ikke konkurrere på pris, mener Bank Norwegian.

BJØRVIKA (Nettavisen.Økonomi): DNB arrangerte torsdag sitt årlige SMB-seminar (presentasjon av små og mellomstore bedrifter). Forbrukslånsbanken Bank Norwegian var en av dem som var i ilden for å presentere seg.

Nøkkelen i markedet for forbrukslån er å prise risikoen riktig, et marked der forventede tap ligger klart høyere enn for boliglån.

Kunstart

- Prising av risiko er en kunstart. Du må definere hvilken maksimal risiko du vil ta og hvor lavt vil du gå ned i din prising. De nye i markedet vil vokse, men kan ikke konkurrere på pris, sa banksjef Tine Wollebekk til de fremmøtte.

Det er i tråd med de signalene DNB ga til Nettavisen.Økonomi i mars, at pris ikke er noe stort tema i dette markedet. DNB skal nå satse på forbrukslån fremover og vil ha tilbake lån gitt i andre banker. Dette er den andre formen for konkurrenter som Bank Norwegian nå må forholde seg til.

Forbrukslånsbankene benytter seg av automatiske kredittscoringsmodeller, som gir en første indikasjon på om kundene kan få lån.

Feil modell

- Hvis vi har for mange manuelle avslag, så vet vi at vår kredittscoremodell er feil. Vi må øke investeringene i risikokontroll, fordi risikoutvelgelse er nøkkelen. Vi har kreditthistorien til 800.000 nordmenn, sa banksjefen, og mener det er en klar styrke.

Hun mener suksessen til banken avhenger hvordan den gjør analysene. De dype analysene driver den bærekraftige veksten, og Norwegian gjør analyser av markedet hver enste dag.

Marginal innvirkning

1. juni innføres det nye gjeldsregisteret. Wollebekk fikk spørsmål om det vil føre til mer mislighold.

- Bare marginalt, svarte banksjefen.

Hun sa videre at det norske og finske markedet vil være hovedmarkedene fremover. Banken har en markedsandel i Norge på 16,9 prosent innenfor forbrukslån. Wollebekk anslo i en foil det totale markedet her hjemme til 113 milliarder kroner, et marked som vokste med 10 prosent i 2018.

275.000 nye kunder

Bank Norwegian fikk hele 275.000 nye kunder i 2018, et antall Wollebekk mener er undervurdert. Banken har nå holdt på i tolv år og vokser stadig sterkt.

Wollebekk sa at hun stadig får spørsmål når hun er ute og presenterer banken om når veksten vil stoppe opp. Men Bank Norwegian forteller aldri aksjemarkedet om hvor mye de vil vokse fremover, såkalt guiding.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag