En drinkemoji har denne uken skapt politiske bølger og utløst full krangel mellom helseministeren og Fremskrittspartiet. Saken startet før jul i en bar borte i Rosendal i Kvinnherad kommune.
NRK skriver at midt i desember delte bareier Anders Helvik Kristensen i Rosendal delte et Facebook-innlegg der han inviterte til nissefest. Da skjenkekontrollen kom på besøk noen dager senere, fikk baren én prikk for å ha reklamert for alkohol.
Invitasjonen til Kristensen inneholdt nemlig en emoji av en oransje drink med sugerør og lime. I teksten het det at «kanskje kommer nissen innom med noen godsaker til folket».

Reagerer på spritsalg på familieattraksjon: – Et rusmiddel som hører til voksenverden
Tull
– Jeg trodde først det var tull. Er det kødd, tenkte jeg, sa Kristensen til NRK om avgjørelsen.
Saken tente stortingsrepresentant Helge André Njåstad i Frp, som mandag denne uken stilte spørsmål til Kjerkol om hun var enig i at emojien var alkoholreklame. «Er statsråden enig i at en emoji er alkoholreklame?», var det enkle spørsmålet fra Njåstad.
Han viser til at på to innlegg som baren hadde lagt ut på deres facebooksider hadde de lagt til en paraplydrink-emoji og to ølglass-emoji. Dette resulterte i at baren fikk en prikk på bakgrunn av det skal være i strid med reklameforbudet.

Reagerer på alkoholmarkedsføring mot unge jenter: – Billige, utdaterte og ganske pinlige grep
Forbud kan ikke omgås
Men helseministeren støtter skjenkekontrollen i et svar til Njåstad torsdag.
«Når det gjelder spørsmålet om bruk av emojier er å anse som alkoholreklame, må dette vurderes konkret fra sak til sak. Alkoholreklameforbudet kan ikke omgås ved bruk av illustrasjoner eller lignende. Det avgjørende vil være om kommunikasjonen har til formål å fremme salg av alkohol», skriver blant annet Kjerkol i et svar til Njåstad.
Ministeren konkluderer med at hvis det foreligger massekommunikasjon i markedsførings-øyemed, vil informasjonen, herunder alkoholrelaterte emojier, være å anse som alkohol-reklame etter alkoholregelverket.
Kjerkol svarte om prikkbelastningen at «dersom kommunen kommer til at reklameforbudet i alkoholloven er overtrådt, følger det av alkoholforskriften at skjenkestedet skal tildeles én prikk for overtredelsen.» For øvrig vil hun ikke gå inn i enkeltsaker.

Alkoholfestival tatt for ulovlig reklame: – Mye av det de reagerte på, var ikke et problem i fjor
Svarer som en byråkrat
Njåstad kaller svaret «utrolig skuffende».
– Hun svarer jo som en byråkrat. At hun forsvarer at en emoji er alkoholreklame, er stikk i strid med sunn fornuft, sier Njåstad til NRK.