*Nettavisen* Økonomi.

Batteribombe fra Tesla: Kan gi kraftig priskutt

logo i Tesla Model S

VIL HA ENDRINGER: Elon Musk ønsker å fjerne kobolt helt fra fremtidens Teslaer. Foto: Christophe Ena (Pa Photos)

Elbilkjempen skal være i samtaler med batteriprodusent for levering av batteri uten det svindyre metallet kobolt. Da er det i så fall duket for et kraftig priskutt for bilprodusenten.

18.02.20 11:10

Tesla er i fremskredne samtaler med selskapet CATL om bruk av batterier uten kobolt.

Det melder nyhetsbyrået Reuters i en eksklusiv sak tirsdag.

Det vil være første gang Tesla bruker slike batterier, som omtales som LFP-batterier, i noen av sine biler.

Les også: Tesla-opptur: - Jeg kan ikke tro det som nå skjer, det er galskap!

Viktig metall

Kobolt er en helt nødvendig for produksjon av batterier, og er blitt omtalt som «kanskje det viktigste metallet i det 21. århundret», på grunn av den sentrale betydningen metallet har for elektrifisering. Det har imidlertid også ført til et kraftig prisøkningen for metallet. Prisen i dag ligger på nærmere 300.000 kroner tonnet.

Les også: Teslas nye bil kan bli forbudt i Europa

Batterier uten kobolt kan dermed bety en revolusjon for elbilbatterier, ikke minst fordi disse LFP-batteriene vil være betydelig billigere. Ifølge Reuters er det snakk om et «tosifret» priskutt sammenliknet med dagens batterier.

Det er fortsatt usikkert i hvor stor grad Tesla planlegger å bruke de nye batteriene. I første omgang vil det bare gjelder biler produsert i Kina. Samtidig har Tesla-sjef Elon Musk sagt at i 2018 at de skal redusere bruken av kobolt til «nesten ingenting» i fremtiden.

Les også: Tesla-sjefens elleville avtale: - Burde få de fleste til å måpe. Det er helt sykt

Kongo

Det skyldes både prisen, som i dag ligger på 33.500 dollar per tonn, men også på grunn av måten de blir tilvirket på. Neste to tredjedeler av verdens kobolt kommer fra Den demokratiske republikken Kongo, et land med en veldig svak rettstat og elendige betingelser for arbeiderne og utstrakt bruk av barnearbeid.

Verken Tesla eller CAPL har ønsket å kommentere saken til Reuters.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.