På forhånd var det ventet et overskudd før skatt på 499 millioner svenske kroner, men resultatet endte på solide 579 millioner svenske kroner.
Også omsetningen var noe høyere enn ventet - 16 milliarder kroner, mot ventet 15,7 milliarder kroner.
Det gledelige for SAS er at resultatforbedringen skjer til tross for rekordhøye drivstoffkostnader. I en pressemelding opplyser SAS at selskapet - justert for økte drivstoffutgifter - reduserte enhetskostnadene med 6,4 prosent i første halvår. Uten justering for økt oljepris, falt enhetskostnaden med 2,3 prosent.
I første halvår økte passasjertallet i SAS-gruppen med 3,2 prosent, til 16,7 millioner.
Med det positive resultatet i første halvår, ser SAS også mer positivt på fremtiden. Dersom det ikke skjer vesentlige endringer i markedet, tror SAS at konsernet ogsåp vil kunne vise til overskudd i 2006, heter det i en pressemelding.
Også de norske datterselskapene i SAS-konsernet gjør det bedre. SASBraathens fikk et resultat før skatt på 509 millioner kroner i første halvår, mot minus 176 millioner i første halvår i fjor.
Widerøe endte med sitt beste resultat noensinne, etter å ha plottet et overskudd på 67,7 millioner kroner i årets seks første måneder.
