Ber Siv Jensen kutte i drivstoffavgiften etter bensinprisrekord

BENSINSJOKK: Det er lenge siden Siv Jensen, lederen for bilistenes parti Frp, krevde en bensinpris på under syv kroner literen. Nå er hun selv finansminister og bensinprisen har aldri vært høyere.

BENSINSJOKK: Det er lenge siden Siv Jensen, lederen for bilistenes parti Frp, krevde en bensinpris på under syv kroner literen. Nå er hun selv finansminister og bensinprisen har aldri vært høyere.

Frp-leder Siv Jensen er finansminister i det bensinprisen når sitt høyeste nivå i historien. Nå krever Sp-politiker Geir Pollestad kutt.

25.04.19 18:01

Torsdag satte bensinstasjonskjeden Circle K bensinprisen opp til 17,24 kroner - den dyreste prisen noensinne i Norge.

- Jeg mener prisene nå, som er historisk høye, er helt i øvre sjikt av folks tåleevne. Det er en stor ekstrakostnad for folk og næringsliv i distriktene, men også for dem som har dårlig økonomi. Når bensinpumpen teller nesten 20 kroner literen, er det mange som må betale opp mot 1.000 kroner for å fylle drivstoff, sier stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp) og fortsetter:

- Folk kjører ikke mer eller mindre om prisen er 15 eller 17 kroner literen, så klimaargumentet oppi det hele er ikke relevant i denne sammenhengen.

Les mer: Ny prisrekord for bensin i Norge

Les også: Du kan spare nesten 20 prosent ved å fylle diesel og bensin på den riktige ukedagen og til det riktige tidspunktet.

OPPGITT. - Det er en stor ekstrakostnad for folk og næringsliv i distriktene, men også for dem som har dårlig økonomi, sier Sp-politiker Geir Pollestad om de rekordhøye bensinprisene.  Foto: Paul Weaver

Vil ned på rødgrønt nivå

Nå mener Pollestad, som er leder i næringskomiteen på Stortinget, at drivstoffavgiftene må ned.

- Det er fullt mulig for regjeringen å gå tilbake på noe avgiftsøkningen den har gjennomført de siste årene. I vårt alternative statsbudsjett kutter vi i avgiften, noe som ville gitt noe rimeligere priser for bilistene, sier Pollestad.

For bensin er de faste avgiftene - veibruksavgiften og CO2-avgiften - på 6,43 kroner. I tillegg kommer merverdiavgiften, som er 20 prosent av utsalgsprisen. For diesel er de faste avgiftene 5,16 kroner.

I fjor uttalte Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum at Senterpartiet gikk inn for å senke prisen på drivstoff til rødgrønt nivå, og reverserte regjeringens avgiftsøkning i 2017 i sitt alternative reviderte statsbudsjett.

- Når vi behandler revidert budsjett i Stortinget i mai, håper jeg Jensen foreslår kutt i drivstoffavgiften, sier Pollestad.

Les også: Britisk energitopp advarer norske miljøforkjempere: - Vil ha null effekt

Finansministeren kaller Sp hykleriske

Finansminister Siv Jensen (Frp) lar seg ikke pille på nesen av Pollestads kritikk, og mener det er bedre å være bilist nå enn med rødgrønn regjering. Jensen nevner blant annet at regjeringen har sørget for avgiftskutt i omregistrering, årsavgift, engangsavgift.

- Inntektene til statskassen fra bilistene har stupt med over 13 milliarder kroner siden 2013 blant annet fordi bilavgiftene er lagt om slik at det lønner seg å kjøpe sikre, drivstoffgjerrige biler med god plass til en hel familie. På samme tiden er samferdselsbudsjettet økt med 75 prosent med over 30 milliarder kroner, sier Jensen.

Finansminister Jensen sier til Nettavisen Økonomi at Sp fremstår som hykleriske, fordi partiet selv har foreslått økte drivstoffavgifter, har foreslått økte årsavgifter, stemt imot lavere bompenger og foreslått økte engangsavgifter.

- Senterpartiet er kun opptatt av dette for å få medieoppslag, i Stortinget se de på bilen som ei melkeku, sier Jensen.
Finansministeren nevner spesielt at Senterpartiet våren 2016 foreslo økte drivstoffavgifter sammen med MDG, SV og Ap som et virkemiddel for å få folk bort fra bensin- og dieselbiler.

Kjempet for bensinpris under 7 kroner

Konfrontert med at drivstoffavgiftene har gått opp med Frp i regjering, sier finansministeren dette:

- Frp får ikke gjennomslag for alt, og noen avgifter er dessverre økt som følge av at vi ikke har flertall alene. Men det er kun FrP som er bilistenes parti, og derfor har vi senket bilavgiftene, fryst drivstoffavgiftene og satt i gang en massiv utbygging av veier som vil gjøre bilistenes hverdag enklere og billigere, ikke vanskeligere og dyrere. I alle år med rødgrønn regjering var bilistene statens melkeku. Slik er det ikke lenger. Vi bruker nå mer penger på veier enn bilistene betaler inn i avgifter og bompenger, sier Jensen til Nettavisen Økonomi.

TILBAKEBLIKK. At Frp ønsker å være bilistenes parti, er ikke noe nytt: Siv Jensen anno 2001 lovet at de politikerstyrte avgiftene skulle ned når oljeprisen gikk opp. Den daværende finanspolitikeren lovet næringslivet konkurransedyktige betingelser og at privatpersoner skulle få en stabil økonomi, som det står på den 18 år gamle løpeseddelen. Foto: Frp

Oljeprisen stiger

Én av årsakene til den bensinprisrekorden torsdag, er at oljeprisen ikke har vært høyere siden oktober i fjor. I morgentimene torsdag bikket et fat brentolje 75 dollar per fat.

Circle Ks analytikere peker også på at land som Nigeria og USA kjøper mer europeisk bensin enn normalt, samt at flere raffinerier i Europa har redusert produksjonskapasitet på grunn av vedlikehold og streik. Totalt er det europeiske bensintilbudet begrenset, noe som gir høyere bensinpriser i Norge.

- Vi ser at pumpeprisene svinger ganske mye fra uke til uke og fra dag til dag. At prisene er høye nå, skyldes primært høy oljepris og andre forhold vi ikke har kontroll over. Avgiftene på bensin har vært reelt sett omtrent uendret siden 2002, sier Jensen.

Les også: Privatøkonomiske guider

Les også: Norwegian skrur opp prisene når SAS står i streikefare

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.