*Nettavisen* Økonomi.

Ber USA stanse feriesvindel

Foto: (Forbrukerombudet)

Amerikanske svindlere har i flere måneder tappet kontoen til godtroende nordmenn. Nå ber Forbrukerombudet om hjelp fra USA.

Forbrukerombudene i Norden har sendt et felles brev til amerikanske forbrukermyndigheter (FTC)der de ber FTC sette en stopper for en omfattende svindel rettet mot blant annet nordmenn.

Forbrukerombudet har mottatt en rekke klager fra forbrukere som føler seg svindlet. Folk tror de har vunnet en gratis ferie i USA eller Karibien, mens det i realiteten viser seg at de har vunnet et prisavslag på et ferieopphold som i utgangspunktet er ganske dyrt. I tillegg må de reisende selv betale flybilletter til og fra USA. Siden svindlerne befinner seg i utlandet, har det vist seg å være så godt som umulig for de som har blitt lurt å få pengene sine tilbake.

Amerikanske telefonselgere gir de uheldige «vinnerne» nyheten om gevinsten, for så å be om kredittkortinformasjon for å trekke et gebyr eller depositum - ofte på flere tusen kroner.

Pengene forsvinner umiddelbart fra konto, og «vinnerne» får ingen mulighet for å trekke seg fra avtalen eller få pengene tilbake.

- Vi har gått sammen og skrevet et brev til de amerikanske forbrukermyndighetene og bedt om at de åpner en sak på dette, slik at svindelen stoppes, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemeldingen.

- Denne typen telefonsalg er ulovlig også i USA, og vi vil følge opp denne saken overfor amerikanske forbrukermyndigheter i et møte vi skal ha med dem i høst, sier Thon.

Forbrukerombudet oppfordrer på det sterkeste de som er i kontakt med de amerikanske selgerne om å takke nei til tilbudet og til ikke å oppgi kredittkortinformasjon til dem. Dersom man likevel gjør dette, risikerer man å bli opptil 1000 dollar fattigere på sekunder, advarer Forbrukerombudet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag