*Nettavisen* Økonomi.

Beste reklameår noensinne

Mediebransjen satte reklamerekord i 2005, og internett ble årets store vinner.

19.01.06 08:25

Det skriver Kampanje.

Ifølge tall fra Mediebyårenes Interesseorganisasjon ble det omsatt reklame for 5,9 milliarder kroner i fjor, en vekst på 11,2 prosent fra 2004.

HTML EMBED

Tallene viser hvor mye penger som ble formidlet via mediebyråen, og alle mediekanalene unntatt kino og ukepresse vokste.

Omsetningen på nett vokste nesten 60 prosent, og endte på 354 millioner kroner. Dermed har nettet seks prosent av totaltmarkedet for reklame og slår radio som har 4,7 prosent.

Dagspressen økte reklameomsetningen i 2005, men taper likevel totalandeler av markedet, og har nå 35,7 prosent av markedet.

TV-mediene forsvarer sin andel av reklamekaka og har fortsatt 35 prosent av totalmarkedet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.