I et halvt år har den uheldige mopedbil-eieren ventet på å få bilen tilbake fra verkstedet.

Krasjet av mannskapet på Hurtigruten

I sommer dro sønnen og kameraten på tur med mopedbilen. På vei hjem fra Ålesund skulle de reise med Hurtigruten til Bergen.

Sent på kvelden rullet sønnen bilen inn på Hurtigruten. Etter anvisning fra mannskapet lot han nøklene stå i. Etter 20 minutter banket det på døren til lugaren. Mopedbilen hadde blitt krasjet da den skulle flyttes av mannskapet på båten.

– Sønnen min fortalte at mannskapet hadde kjørt bilen inn i skutesiden på båten. Bilen hadde fått store skader. Blant annet var panseret totalskadd og gasspedalen brukket. Til og med radiatoren hadde gått lekk, forteller bileieren.

Mopedbilen har en maksfart på 50 kilometer i timen. Waage tror at den som kolliderte bilen kan ha trykket gasspedalen i bånn.

Etter hendelsen ringte kapteinen på Hurtigruten personlig og beklaget. De lovet at de skulle rydde opp.

– Hurtigruten har vært ydmyke fra dag én og var kjempelei seg.

Nettavisen har blitt forelagt skaderapporten fra Hurtigruten som skriver at mannskapet som skulle flytte bilen kjørte den inn i en stålvegg.

«Det ble større materielle skader i front på bilen», skriver de i rapporten.

Hendelsen er også bekreftet via Tarjei Kramviken, pressekontakt i Hurtigruten.

Les også: Viktig verksted-regel – mange vet ikke hva den betyr

Eieren trodde ikke bilen kunne repareres

Bileierens første reaksjon da han så bilen var at den trolig ville bli kondemnert. Det betyr at bilen ikke ville være mulig å reparere, og at Waage kunne hatt krav på en ny bil i erstatning.

Imidlertid mente verkstedet at skaden var enkel å fikse. Han kunne forvente en strøken bil tilbake. Forsikringsselskapet var enig i avgjørelsen.

Les bilverkstedets tilsvar lenger ned i saken.

Etter tre måneder var mopedbilen reparert.

– Bilen var ikke til å kjenne igjen. Panseret var skjevt påført, det var riper på den ene frontlykten og gasspedalen var fortsatt knekt. Det var fortsatt skader på utsiden av bilen, forteller bileieren.

Mopedbilen ble kjørt til forhandleren som var enig i at bilen var langt fra fikset. Ifølge Waage reagerte også de med forskrekkelse.

Forhandleren laget en rapport over hva som burde utbedres. Bilen ble deretter levert tilbake til verkstedet.

Waage står fortsatt uten bil, og sier at ingenting har skjedd etter at han leverte inn bilen på nytt til verkstedet. Han er fortvilet over situasjonen, og forteller at han fortsatt betaler både forsikringen og lånet på bilen.

– Jeg er veldig frustrert og sint. Inntrykket er at jeg i mer enn tre måneder har blitt en kasteball mellom forsikringsselskapet, som mener skadene bare er kosmetiske, og verkstedet som ikke vet hvordan de skal utbedre skaden, sier han.

Les tilsvaret til forsikringsselskapet lenger ned i saken.

Bilen skulle gå i arv i søskenflokken

Mopedbilen ble kjøpt til sønnen for at han enkelt skulle ta seg rundt i Nordhordland til studier og dirigentjobber.

Waage forteller at de betalte 200.000 kroner for den nye bilen for ett og et halvt år siden.

Familien bor i distriktet med dårlig kollektivtilbud, og bil er nødvendig i hverdagen.

Mopedbiler har 16-års aldersgrense, og med tre tenåringer i huset tenkte faren at det var en god investering.

– Planen var at bilen skulle arves av nestemann i søskenflokken etter hvert som barna fylte 18 år og kunne ta førerkort klasse B, forteller han.

– Dette er uhørt

Mats Sandberg er daglig leder i Mopedbil Norge AS. Selskapet importerer mopedbiler til Norge.

Han sier at det ikke er noe vanskeligere å reparere mopedbilene enn vanlige biler, men at det kreves at verkstedet har kompetanse på reparasjon av karosseri og sveising av aluminium. Blant annet er det aluminiumsramme i karosseriet på mopedbiler.

Sandberg opplyser at de har en rekke avtaler med verksteder som er gode på slike reparasjoner.

– Det er uhørt at dette har tatt så lang tid, sier Sandberg. Han mener reparasjonen skulle tatt fra to til fire uker.

På direkte spørsmål om kvaliteten på bilene påvirker muligheten til å reparere dem svarer han:

– Det ønsker jeg ikke å kommentere, alle skader er unike. Det er verkstedet som er problemet i dette tilfellet, sier han.

Les også: Rappet nøklene fra låst kasse på bilverksted: – Sendt ut på tjuvraid

Bilen ble ikke reparert ferdig av verkstedet

Da Waage fikk bilen tilbake etter tre måneder, leverte han inn bilen til forhandleren.

Nettavisen har blitt forelagt både den skriftlige- og bildedokumentasjonen fra forhandleren. De skriver følgende:

«Denne bilen er ikke ferdig reparert etter forsikringsskade.»

Forhandleren ønsker ikke å bli omtalt med navn av Nettavisen. Men de har i sin rapport tatt bilder av avvikene. Det påpekes blant annet at bærearmen er montert skjevt på den ene siden, og at innfestninger er montert skjevt.

Ifølge deres rapport er også støtfanger og grill montert feil.

I intervju med Nettavisen opplyser forhandler at hjulstillingen er skjev.

Rapporten avsluttes med at mopedbilen er nesten ny, og at den vil bli forringet i verdi om skadene ikke blir utbedret.

Forhandleren opplyser at fabrikken i Frankrike som leverer deler i perioder har vært stengt under korona.

Bilverkstedet: – Reparasjonen har tatt unormal lang tid

Morten Lyngøy er avdelingsleder for lakk og karosseri på Espeland Rekvisitasenter AS.

Han forklarer til Nettavisen at det har tatt unormalt lang tid å reparere bilen fordi de har ventet svært lenge på å få bildelene fra Mopedbil Norge AS. I tillegg ble bilen levert inn i fellesferien.

– Vi har purret på Mopedbil Norge AS for å få levert delene, sier han.

Mopedbil Norge AS har ikke ønsket å imøtegå denne eller annen kritikk fra verkstedet.

Lyngøy har 20 års erfaring som bilskadereparatør og lakkerer. Han sier at komponentene på mopedbiler er annerledes enn på vanlig biler. Blant annet er mange deler limt sammen.

– Dette er ikke en hverdagsbil, der du enkelt kan bestille deler, derfor har vi ventet på bærearmen i fire uker, sier han, og understreker:

– Reparasjonen har tatt unormal lang tid, og har vært en stor plage for oss. Som alltid er vårt mål at kunden skal få bilen reparert så raskt som mulig.

Forhandleren som solgte Waage mopedbilen har ikke kompetanse på karosseri. Likevel var det de som ved en gjennomgang av reparasjonen til Espeland Rekvisitasenter AS konkluderte med at bilen ikke var å anse som reparert.

Bilmekanikeren kommenterer dette slik:

– Skaden var i utgangspunktet så liten at vi ikke kunne tenke oss til at bærearmen var skjev, sier han.

Som fagmann mener han at det ikke med sikkerhet kan konkluderes med at den var skjev som følge av kollisjonen.

Lyngøy mener at det har vært flere uttalelser om mulige feil og mangler på bilen, som ikke kommer fra fagmenn.

– Rammen er ikke skjev, og heller ikke dørene, som det har vært hevdet. Bilen er satt sammen av plastikkdeler, som gjør at ingenting er jevnt. Det er utfordrende å sette sammen. Normalt er ting skrudd i sammen, mens her er det limt, det er tynn, tynn plastikk som formes etter varme.

Lyngøy påpeker at de har hatt en god dialog med kunden hele veien, og gjort sitt ytterste for å orde opp i saken.

Mekanikeren opplyser at løftearmen er rett rundt hjørnet, og at de har koblet inn et annet verksted for å ordne hjulstillingen til mopedbilen. Årsaken er at de ikke har løftebukk til mindre biler.

Han lover derfor at det er kort tid til kunden får levert bilen tilbake.

Forsikringsselskapet: Årsaken er sammensatt

Waage mener at en av årsakene til at reparasjonen har tatt så lang tid, skyldes manglende oppfølging fra forsikringsselskapet Fremtind.

Hvorfor har dette tatt så lang tid? Hva har Fremtind gjort for å få fortgang i saken?

– Vi er enige i at dette har tatt for lang tid, og årsaken til det er sammensatt. Én årsak er at dette er en litt spesiell bil, hvor alle deler må bestilles fra utlandet. Frakt i disse tider kan ta noe lengre tid.

Det uttaler, Simen Rudi, kommunikasjonssjef i Fremtind, til Nettavisen. Han sier at det ikke er forsikringsselskapet som valgte Espeland Rekvisitasenter AS som verksted, og at de heller ikke har noe avtale med dem.

Rudi henviser videre til verkstedet for å få svar på hvorfor reparasjonen har tatt så lang tid.

Fremtind avviser at bileieren har ytret ønske om å bytte verksted.

I Nettavisens samtaler med både verkstedet og Fremtind, hevder begge at de har purret på hverandre for å få fortgang i saken.

– Kunden hevder bilen er såpass ødelagt i utgangspunktet at den burde blitt kondemnert. Hva er grunnen til at det ikke er blitt gjort?

– Dette er en 2020-modell som koster nær 200.000 kroner ny. Med en skade på snaut 40.000 kroner, er skadeomfanget for lite i forhold til bilens verdi, og derfor er det ikke aktuelt å kondemnere denne bilen, sier Rudi.

Har kunden fått tilbud om å leie en mopedbil i denne perioden, eller annen kompensasjon?

– Vår kunde har ikke krav på leiebil, da han ikke har dekning for det i forsikringen sin. Vi har all forståelse for at kunden har hatt ekstra bryderi, og utgifter som følge av den lange reparasjonstiden. Dette er et såkalt særkrav som vi har oversendt Hurtigruten for vurdering, noe vi også har informert om, avslutter Fremtind.