Gå til sidens hovedinnhold

- Billigere å fly til Toronto enn til Oslo

At SAS satser på lavpris i Norge er en bløff, mener daglig leder i firmaet Kreasoft med base i Mo i Rana. – Vi flyr jo billigere til Toronto enn til Oslo.

SAS Braathens skal ta opp kampen med lavprisselskapene. Kraftige kostnadskutt har sørget for at flyselskapet kan presse prisene ned på nivå med hva Norwegian og Ryanair gjør.

Likevel er det ikke alle som får glede av priskuttene. På strekninger der SAS Braathens ikke plages av konkurranse, holdes prisene fortsatt skyhøye. En pristest TV 2 Nettavisen har foretatt viser at det er vesentlige prisforskjeller på de rutene for SAS Braathens flyr alene, og de rutene hvor selskapet møter konkurranse.

Det lille firmaet Kreasoft holder til i Mo i Rana. Når de skal på kundebesøk i Oslo, har de ikke fått kjøpt tur-returreiser rimeligere enn til 5900 kroner.

Flyr billigere til Canada
- Det er sjelden vi betaler mer enn når vi flyr innenlands i Norge. Det mest ekstreme tilfellet som belyser skjevheten i prisene var sist gang vi fløy på kundebesøk til Toronto i Canada. Da betalte vi snaue 5000 kroner, sier daglig leder Rolf-Ørjan Høgset til TV 2 Nettavisen.

- Det er bare så synd at vi som ikke bor sentralt må subsidiere SAS slik at de kan fallby konkurrentene på andre strekninger, sier Høgset.

Samlet har den nå fire år gamle firmaet med 15 ansatte 250.000 kroner i årlige reiseutgifter. Når turen går til Oslo, blir det mellomlanding i Trondheim. Turen tar to timer.

- Før pleide vi å fly Widerøe til Trondheim, for så å skifte til Norwegian. Nå har jo SAS skrudd ned prisene så det lønner seg lite å velge Norwegian. Men den store utgiften ligger jo på flyturen ned til Trondheim. Den er selvfølgelig uendret, sier Høgset.

- Dyrt for to timer
Kortbaneflyplassen i Mo i Rana blir neppe gjenstand for priskrig den nærmeste framtiden. Høgset mener likevel at 6000 kroner er i overkant av hva som er rimelig å kreve for en så kort flytur.

- Det hadde vært greit hvis de sto fram og sa at slik er det, slik gjør vi det i SAS. Men når de skal forsøke å framstille seg som et lavprisselskap, synes jeg dette blir fryktelig feil, sier han.

SAS Braathens vil ikke kommentere saken, og viser til Widerøe som trafikkerer ruten fra Mo i Rana til Trondheim.

- Vi skal tjene penger
Widerøe peker på at Mo i Rana er en kortbaneflyplass, der Widerøe driver rutene på anbud fra staten. Dermed blir det vanskelig å tilby lavere priser.

- Vi driver en kommersiell virksomhet, og skal tjene penger som alle andre. Vi tar ut det som markedet er villig til å betale, og forsøker å fylle flyene, sier informasjonssjef i Widerøe, Gøril Wiker, til TV 2 Nettavisen.

Wiker påpeker samtidig at billigste alternativ på strekningen er drøyt 2500 kroner. Da kommer imidlertid en rekke betingelser.

- Staten setter makspris
- I og med at dette er en anbudsrute, setter staten et maksimalbeløp. Staten kunne ha valgt lavere billettprisnivå - og høyere tilskuddsbeløp til selskapene. Det har Widerøe arbeidet for i mange år, og foreslått en senking på 35 prosent i maksimalprisene. Det er synd at gapet mellom prisnivå på kortbanenettet og resten av norsk rutenett blir stadig størr, sier Wiker.

Gladbeskjeden til beboerne i Mo i Rana er at prisene vil falle etter 12. mai i vår. Da vil billigste alternativ til Oslo ligge på 1548 kroner.

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?