Utfordringene med databrikkemangel og frakt fortsetter å sette sitt preg på leveringen av nye biler.

I januar ble det det den dårligste januar-måneden på 12 år, og med under 8000 nye biler på norske veier. Nå viser februar-tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) at den dårlige trenden fortsetter.

Les også: Stor test: Så langt kan elbiler kjøre etter et ladestopp på 25 minutter

- I februar var det 8 147 førstegangsregistrerte nye personbiler i Norge, det er 23,8 prosent færre enn samme måned i fjor. To måneder inn i det nye året, er det registrert 16.104 nye personbiler her til lands. Det er en nedgang på 23,3 prosent sett opp mot 2021, melder Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Har kunder, mangler biler

Problemet til bilprodusentene er ikke mangel av kunder inn i butikken, men at de ikke klarer å levere mange av de mest populære bilene innen rimelig tid. En rekke modeller på markedet nå opererer med leveringstider langt inn i 2023. Mange av bilene som nå faktisk registreres og leveres ut til kunder, er bestilt for mange måneder siden.

- Når det ikke kommer båter med nye biler og det samtidig er få på lager som kan leveres ut til ventende kunder, så er det med på å forklare nedgangen i registreringstallet. Vi vet også av erfaring at det mot slutten av året gjerne blir god fart i registreringstakten. Derfor er det alt for tidlig å si noe bestemt om året som helhet, sier OFV-sjef Øyvind Solberg Thorsen.

Elbilene fortsetter å dominere

Av de bilene som faktisk leveres ut for tiden, er den store majoriteten elbiler. 4 av 5 biler som nå leveres har bare elmotor, mens ytterligere 8,2 prosent er ladbare hybrider.

Det er verdt å bemerke at Tesla glimrer med sitt fravær på topplistene, og det henger sammen med at selskapet normalt har store utlevering av biler den siste måneden i kvartalet. Selskapet har faktisk registrert flere biler den første dagen av mars, enn i hele februar.

Les også: Stor rekkeviddetest: Så langt går elbilene faktisk på vinteren