Gå til sidens hovedinnhold

Bjørn (77) fikk parkeringsbot på 600 kroner - anmeldte parkeringsselskapet

- Jeg har stått der i årevis, sier Bjørn Kleppe (77).

OSLO/ASKER (Nettavisen Økonomi): 13. november parkerte Bjørn Kleppe på sin vante plass ved den lokale Rema-butikken på Nesbru i Asker. Etter å ha stått der i fem minutter fikk han en bot på 600 kroner.

- Det var ikke merket der hvor jeg sto, og jeg har stått der i årevis, sier Kleppe til Nettavisen.

Se video øverst: Derfor anmelder Bjørn parkeringsselskapet

Parkeringen på området er administrert av det private parkeringsselskapet P-Service.

Kleppe foretrekker å stå på utsiden av et gjerde, etter erfaringer med bulker inne på det anviste parkeringsområde. Men det er ikke noe parkering forbudt-skilt som opplyser om at han ikke kan parkere der.

- Det er et grøntareal utenfor der, og det står skilt om at man kan stå tre timer gratis, når du kjører inn i området. Og så er det et stort område der som bare er grus. Det er mange som står der, og jeg foretrekker å stå langs gjerdet. Jeg er lei av å få bulker.

Les også: Her har Bymiljøetaten bøtelagt privat parkering: - Det kom helt ut av det blå

Ingen merking

- Hvorfor klaget du?

- Det er ingen merking der i det hele tatt. Mange har stått der tidligere, og jeg har stått der mange ganger. Så plutselig gir de bot! De skal vel ha en ekstra inntekt før jul.

Lappen viser at Kleppe sto parkert 13. november fra 14.25 -14.30.

- Jeg tror vel ikke politiet kommer til å gjøre noe med dette, men fikk en hyggelig tilbakemelding fra dem.

P-Service besvarte ikke henvendelser fra Asker og Bærum Budstikke, som først omtalte saken. Avisen siterer et brev til Kleppe, på grunnlag av klagen, der de skriver:

«Det har blitt parkert på område regulert med anviste/skiltede plasser. Det har på stedet blitt parkert utenfor anvist/skiltet plass. Det har da blitt parkert i strid med bestemmelse for oppstilling – p-forsker. § 24 (1) eller p-vilkår.»

Les også: Kutter i snømåking og livredning - bygger parkanlegg foran skogen

P-Service avviser svindel og hevder at skilting og regler på stedet er klare. Rema 1000 Nesbru ønsker ikke å kommentere saken overfor Budstikka. Abel Eiendomsforvaltning, som har ansvar for bygget og utearealer, har ikke fått kundeklager den siste tiden, opplyser Marius Geirdal i selskapet til Budstikka.

Slettet boten samme dag

Samme dag som Nettavisen snakker med Kleppe, ringer vi til P-Service og legger fram Kleppes sak.

Haavard Lehre, daglig leder i P-Service, tar telefonen. Han får registreringsnummeret, sjekker saken og kommer straks med en gladmelding til Bjørn Kleppe:

- Boten er slettet i dag, sier Lehre.

- Hvorfor, sto han ikke feilparkert likevel?

- Han står feilparkert, utenfor anvist plass. Men denne boten er slettet på grunn av meldinger fra gårdeier om at vi ikke skal kontrollere de står utenfor anviste plasser, men kun handikap-plassene, sier Lehre.

- Utrolig morsomt

Da Nettavisen ringer og forteller at boten er slettet, blir Kleppe overrasket:

- Er den det? Det visste ikke jeg, det var morsomt! Det er utrolig hva som skjer når pressen skriver om ting. Parkeringsforbudet er jo ikke merket, så det var veldig morsomt. Takk for informasjonen, da skal jeg fjerne betalingen fra nettbanken umiddelbart!

Les også: Her bryter Oslo kommune sin egen parkeringsregel

Reklame

Kutt den skyhøye strømregningen: Slik får du billigst og best varempumpe