Saken oppdateres.
Navnet på flyselskapet er Norse Atlantic Airways. Kjos eier 15 prosent av aksjene, mens medgründer i Norwegian Bjørn Kise eier 12 prosent. Toppsjef og hovedeier Bjørn Tore Larsen eier 53 prosent av aksjene personlig, samt 10 prosent gjennom tilknyttede selskaper.
Det fremgår av en pressemelding mandag.
– Vi har nå en historisk mulighet til å bygge opp et nytt flyselskap fra start. Når verden igjen åpner opp, vil det være behov for et nyskapende lavprisselskap i det interkontinentale markedet. Et selskap som satser på mer miljøvennlige fly med lavere forbruk av drivstoff, skriver toppsjef Bjørn Tore Larsen i meldingen.
Larsen skriver videre at selskapet har sikret seg moderne Boeing 787 Dreamlinere til svært gode betingelser, og at Norse Atlantic Airways skal gi folk flest mulighet til å reise mellom kontinentene uten at det skal koste for mye.
Norse Atlantic Airways skal i første omgang tilby flyvninger med Boeing 787 Dreamlinere mellom Europa og USA. De første flyene vil ta av i desember i år.
I meldingen skriver selskapet at destinasjonene i første omgang vil være New York, Los Angeles, Miami, London, Paris og Oslo. Etter hvert har Norse Atlantic Airways-eierne planer om å utvide til destinasjoner i Asia etter hvert som flere Dreamlinere fases inn.
Les mer: Ekspert sjokkert over norsk flybransje: – Dette er galskap
Gamle kjente
Kjos er kjent som gründeren bak Norwegian, hvor han var toppsjef i 17 år, frem til 2019. Kjos' store visjon var å gjøre Norwegian til et stort lavpris-flyselskap for langdistanse, og påførte Norwegian enorm gjeld for å nå målet. Under ny ledelse ble disse planen skalert ned og i kjølvannet av koronapandemien, har Norwegian trukket seg helt ut av transkontinentale flygninger.
Bjørn Tore Larsen startet med drift av skip og rekruttering av sjøfolk gjennom Orient Ship Managment i 1980- og 1990-årene. Senere har han beveget seg inn i luftfart gjennom OSM Aviation, som driver med bemanning av piloter og kabinpersonale hos flyselskapene.
Oppstarten av OSM skjedde etter tett samarbeid med Bjørn Kjos - og nå skal Kjos og Larsen igjen samarbeide. Kjos, Larsen og Kise eier til sammen 90 prosent av aksjene, og har stor tro på at turistnæringen og markedet for interkontinentale flyvninger vil komme tilbake når massevaksineringen har kommet langt nok.
– Da vil folk igjen reise på ferie, besøke familie og venner – og dra på forretningsreiser. Da skal Norse Atlantic Airways være der med et attraktivt tilbud rettet mot ferie- og fritidsmarkedet og de kostnadsbevisste som skal på forretningsreiser, sier Larsen.
I tillegg til Kjos, Larsen og Kise, kommer Espen Høiby fra rollen som administrerende direktør i OSM Aviation. Gründerne får også med seg finansdirektør James Lightbourne, som har erfaring fra internasjonal finans og transport.
Les mer: 34.000 kunder fikk beskjeden de fryktet: Nå raser ekspert mot Norwegian
Børsnoteres
Norse Atlantic Airways vil bli notert på Euronext Growth ved Oslo Børs i april, og det er allerede stor interesse for selskapet i investormiljøet. Investorene har allerede tegnet aksjer for til sammen 24 millioner dollar, eller rundt 203,5 millioner kroner.
Dermed følger Norse Atlantic Airways etter det nyoppstartede Braathen-selskapet Flyr, som ble børsnotert tidligere denne måneden.
Selskapets strategi vil være å kombinere gunstige leasingavtaler med høy kabinutnyttelse for å holde kostnadene nede. Norse Atlantic Airways skal, som Norwegian, være et rent lavpris-selskap - og skal bestå av en liten ledergruppe og en slank administrasjon.
Les også: Flyekspert varsler flybilletter til 10 kroner til sommeren