Samtidig rådes folk til å være forsiktig. Prisjakt har registrert uvanlig mange prisøkninger i oktober, og tror flere bedrifter jukser på tilbudene.

Prissammenligningstjenesten har i forkant av Black Friday laget en prognose basert på en analyse av over åtte millioner Black Friday-tilbud de siste tre årene.

Årets Black Friday er førstkommende fredag 25. november, men mange utsalgssteder starter Black Week-kampanjen allerede fra mandagen av.

Den gjennomsnittlige rabatten har økt fra ti prosent i 2019 til 12 prosent i 2021. Det gjelder varer som hadde sin laveste pris på Black Friday sammenlignet med 30 dager tidligere.

Prisjakt mener trenden med flere og større rabatter kommer til å fortsette.

– Vi har de siste årene vært i en spesiell situasjon, hvor varer nesten har blitt solgt av seg selv. I en sånn hverdag trenger ikke butikkene så gode rabatter. I år er situasjonen helt annerledes, for kjøpekraften minsker og butikkenes lagernivå er høye, samtidig som konkurransen øker rundt hvem som kan tilby lavest pris, sier Christoffer Reina, norgessjef i Prisjakt.

– I år kommer vi til å flere og større rabatter sammenlignet med tidligere år.

Den forventede gjennomsnittlige rabatten på Black Friday i år er 15 prosent.

Råder folk til å være forsiktig

Til tross for en forventning om flere og større rabatter, oppfordres forbrukerne til forsiktighet:

– Forbrukeren bør derimot være forsiktig og gjøre sine undersøkelser. Minst åtte av ti tilbud kommer til å ha hatt en lik eller lavere pris på et tidspunkt i løpet av 30 dager før de kommende tilbudsdagene, sier Reina.

Prisjakt tror at andelen varer som har økt i pris i oktober for deretter å settes ned på Black Friday er ti prosent.

Han tror samtidig at tilbudene vil starte rekordtidlig, som igjen vil bety at mange tilbud er på et lavt nivå før Black Week offisielt er i gang.

– Vi har den siste måneden registrert uvanlig mange prisøkninger. Bare i oktober økte 30 prosent av alle produkter i pris.

Mange har ikke budsjett

Tre av ti planlegger å handle under årets Black Week- og Black Friday-tilbud, og det gjennomsnittlige budsjettet er på 3500 kroner. Det viser en undersøkelse gjort av Opinion for prissammenligningstjenesten Prisjakt i oktober.

Det gjennomsnittlige budsjettet er beregnet ved at de som sannsynligvis skal handle under Black Week eller Black Friday, og som har sagt at de har et budsjett, har valgt et intervall. Gjennomsnittet er på 3462 kroner.

Opinion understreker at det ikke er en fasit, men et anslag. Det er også en stor andel av respondentene som ikke har svart på spørsmålet. Til sammenligning var fjorårets gjennomsnittsbudsjett på 4000 kroner.