*Nettavisen* Økonomi.

Ble 3.400 kr dyrere ved navnebytte

Rimi har byttet navn til Ica, og prisene i de «nye» butikkene har gått til værs. Handlet du for en tusenlapp i uken på Rimi før, må du ut med nesten 3.400 kroner mer i året i de nye butikkene.

02.12.04 12:58

Handlekurven som før kostet 1.000 kroner på Rimi, koster deg 1.065 kroner på Ica. Dette gir en ekstrakostnad på et par tusenlapper i året, skriver Aftenposten.

Informasjonsdirektør Terje Gulbrandsen i Ica Norge innrømmer at matutgiftene kan bli større. Men han påpeker at Ica også har en rekke billigere produkter, gjerne av egne merker, i likhet med andre dagligvarebutikker.

Det skal nå være to Ica-konsepter, Ica Nær og Ica Supermarked. På Ica Nær skal det være ferskvaredisker og større sortiment enn på Rimi. Ifølge høyskolelektor Arnfinn Nordhus ved BI Norges Varehandelshøyskole kan dette gi et høyere prisnivå.

Matkundene skal imidlertid ikke være like prisbevisste som før. Administrerende direktør Geir Myklebust i Retail Institute Scandinavia Norge mener nordmenn er mer opptatte av ferskvarer enn før.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.