Fra og med 1. januar økte Oslo kommune prisen for elbil-parkering i hovedstaden. Tidligere kostet det seks kroner per time for gateparkering med elbil i takstgruppe 2300, men fra og med starten av 2022 koster det 15 kroner per time. Prisøkningen tilsvarer en økning på 150 prosent. Det har vekket reaksjoner. Elbil24 har snakket med en kvinne som heter Karoline, som av hensyn til jobben ikke ønsker å stå frem med fullt navn og bilde.

Les også: Joe Biden har verken blitt samlende eller populær

- Det er en helt skandaløs prisøkning på parkering i Oslo. Før jul sto jeg inntil et døgn for 35 kroner med elbilen. Nå er prisen mer enn doblet, sier Karoline til Elbil24.

Hevder at kommunen gambler

I fjor kostet det nemlig 35 kroner for å parkere i 24 timer med elbil, nå er prisen 78 kroner for ett døgn.

Les også: Tusen ledige plasser i villagatene, ingen til blokk-beboerne: - Vi vurderer å flytte

Norsk Elbilforening er også kritisk til prisøkningen. Generalsekretær Christina Bu forteller til Elbil24 at kommunen gambler med nybilkjøpere ved at konsekvensen kan bli at færre velger å kjøre elbil.

Også blitt dyrere med beboerparkering

Det er ikke bare elbil-eiere som benytter seg av fremmedparkering som får merke saftigere priser. I fjor kostet det 900 kroner for et årlig beboerkort for elbil, fra og med 2022 koster samme beboerkort 1620 kroner, en prisøkning på hele 720 kroner. Elbil24 skriver at Oslo-byrådet opprinnelig ikke ønsket å øke prisen for beboerparkering, men at partiet Rødt fikk gjennom prisøkningen etter forhandlinger.

- Fra 1. januar 2021 var det en ganske kraftig økning på beboerparkering for fossilbiler. Den gang økte prisene med 50 prosent for dem med bensin- og dieselbiler. Det var vi kritiske til. Vi mente da, og vi mener nå, at differansen mellom elbil og fossilbil er for stor. Derfor var det viktig å begrense forskjellene denne gang, sier leder Siavash Mobasheri i Rødt Oslo til Elbil24.

Knut-Erik Merdem bor i hovedstaden og er forferdet over kommunens parkeringssystem: