Gå til sidens hovedinnhold

Ble solgt for 1.000 kroner på nett i fjor – nå syvdobles produksjonen

Produsenten og butikkene ble tatt på senga av interessen i fjor.

Julebrus er populært blant mange nordmenn. I fjor lanserte Orkla saften Fun Light Julebrus, som ble en braksuksess.

Såpass stor var interessen at Orkla opplevde at de og butikkene ikke klarte å møte etterspørselen etter julebrussaften. Derfor har Orkla rustet kraftig opp foran årets sesong.

– Mottakelsen som Fun Light Julebrus fikk i fjor, var helt fantastisk. Vi visste jo at den var god, men ble likevel overrasket over den enorme populariteten. Det er alltid spennende å lansere nye smaksvarianter, så det var naturligvis stor stas at så mange likte nyheten, sier kommunikasjonssjef Anne Gjemdal til Nettavisen.

Orkla har flere utviklere som jobber spesifikt med å utvikle nye smaker, og julebrus-smaken viste seg å være en fulltreffer blant forbrukerne.

– Vi er spente på om responsen blir like positiv i år, men det ser så langt ut til at forbruker setter pris på comebacket, forteller Gjemdal.

Totalt 83.000 flasker med julebrussaft var å finne i Coop- og Rema-butikker rundt om i landet i fjor. Med syv ganger så stor produksjon av produktet foran årets sesong, vil drøyt en halv million flasker komme for i salg frem mot jul.

Les også: Priskrigen i matbutikkene: – Å vinne gir troverdighet

Butikkene ruster opp

I julebrussaftens debutår 2020 var pågangen så stor at butikkene gikk tom for produktet. Nå er butikkjedene i full gang med å få «snakkis-saften» ut i butikkhyllene.

– Både vi og produsenten har tatt høyde for et høyere salg i år. Og allerede før julesaften er ute i butikk, har kunder begynt å etterspørre årets utgave. Vi forventer at de første leveransene forsvinner raskt, forteller Harald Kristiansen, kommunikasjonsdirektør i Coop, til Nettavisen fredag.

Kristiansen opplyser at de første flaskene av Fun Light julebrussaft skal være på plass i butikkhyllene hos de aller fleste Coop-butikkene fra førstkommende mandag av.

– I fjor solgte vi 39.000 flasker, som ble revet ut av hyllene på rekordtid. Dette var et sesongprodukt, så derfor var det ikke mulig å etterbestille varer i fjor og vi gikk raskt tomme, forklarer han.

I fjor var det først og fremst Coops lavpriskjeder Extra og Obs som hadde tilgang på det begrensede utvalget. I år får flere tilgang.

- I år ruller vi ut julebrussaften i alle kjedene våre. Vi har mangedoblet innkjøpet, og selv om flere av kjedene våre selger den i år ville jeg nok ikke ventet for lenge med å sikre meg årets utgave om den står på handlelista til jul, informerer Kristiansen.

Les også: Forventer massedød blant bedrifter: - En liten bombe

Også hos Kiwi stålsetter de seg for kjøpefest.

- Det blir første året med Fun Light julebrussaft for vår del. Vi gleder oss til å se hvordan kundene tar imot nyhetene i våre butikker, forteller Nora Mile Helgesen, kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, til Nettavisen.

Hos Kiwi starter de salget av julebrussaften fra og med mandag 18.oktober.

Presseansvarlig i Rema, Torkel Fjørtoft, bekrefter overfor Nettavisen at også i år vil det ettertraktede produktet bli å finne i butikkhyllene hos Rema-butikker. Flere butikker har allerede startet salget.

Privatsalg på nett

Butikkene og produsenten Orkla klarte ikke å møte etterspørselen fra kundene i fjor. Nettavisen skrev den gang om privatpersoner som la ut den nye julebrus-saften ut for salg på Finn.no. Da lå prislappen på mellom 100 og 1.000 kroner.

Allerede før butikksalget har startet i år, har mange brukere lagt ut flaskene for salg på den digitale markedsplassen.

Hva tenker dere om at personer legger ut flaskene på Finn.no til så høye priser?

– At folk prøver å tjene penger på å selge saften på Finn, er utenfor vår kontroll. Men vi tror at vi i år har produsert nok, så alle som ønsker skal få kjøpt Fun Light Julebrus i butikken før jul, sier Anne Gjemdal i Orkla.

Les også: Influenser må punge ut for brudd på markedsføringsloven