Boeing er USAs viktigste eksportør av industriprodukter. Flytypen 737 MAX, som produseres i Renton utenfor Seattle, er selskapets viktigste fly.
Flere hundre MAX-fly hos flyselskaper verden over, ble satt på bakken etter at et fly tilhørende Ethiopian Airlines styrtet i mars. I fjor høst styrtet samme type fly i Indonesia.
Etterforskerne mener at feil ved manøvreringssystemet MCAS bidro til ulykkene. Flere lands luftfartsmyndigheter, med amerikanske FAA i spissen, har nedlagt flyforbud inntil Boeing kan dokumentere at feilene er utbedret.
Les også: Kabinansatte livredde for å fly med ulykkesfly
Har fortsatt
Til tross for flyforbudet har Boeing fortsatt produksjonen av 737 MAX. Om lag 400 nye fly står nå på lager, opplyser selskapet.
Fortsatt vil det trolig ta måneder før FAA innvilger flytillatelse, og Boeing ser seg derfor nødt til å sette videre produksjon på vent.

Boeing erstatter toppsjef etter vedvarende flykrise
De 12.000 arbeiderne ved fabrikken i Renton vil inntil videre ikke bli permittert, men vil bli forsøkt flyttet til andre fabrikker i Seattle-området eller satt til å jobbe videre med de 400 flyene som alt er produsert, opplyser selskapet.
Sjokkbølger
Stansen i produksjon og salg av 737 MAX-fly kan komme til å sende sjokkbølger gjennom amerikansk økonomi fordi underleverandørene rammes hardt, skriver New York Times.
Rundt 900 selskap er underleverandører av deler til flyene, og også disse vil bli hardt rammet, sier Joe Schwieterman ved DePaul University.
– Flyselskapene kommer ganske sikkert heller ikke til å betale for flyene de har bestilt, inntil de er godkjent, sier han.
Rammer økonomien
Amerikansk flyindustri omsatte i årets ti første måneder for 960 milliarder kroner, og dette var en nedgang på 17 prosent fra samme periode i fjor.

Boeing med gigantpott for å blidgjøre blant annet Norwegian
Richard Aboulafia, som analyserer flyindustrien for Teal Group, tror Boeings problemer kan bidra til å øke USAs fra før store handelsunderskudd med utlandet.
– Dette er landets største eksportprodukt fra industrien, sier han.
Les også: SAS planlegger nytt selskap – pilotene steiler
Fakta om Boeing 737 MAX
* 29. oktober 2018 mistet 189 mennesker livet da et 737 MAX 8-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia.
* 10. mars 2019 styrtet et Ethiopian Airlines-fly av samme modell i Etiopia. Alle 157 om bord omkom.
* Før ulykken i Etiopia var det rundt 370 passasjerfly av typen Boeing 737 MAX 8 i drift i verden. 5.000 var i bestilling.
* Etter ulykken ble alle MAX 737-fly satt på bakken over hele verden.
* Boeing har oppdatert programvaren på flyene etter at en feil ved manøvreringssystemet MCAS ble knyttet til ulykkene, men USAs luftfartsmyndighet FAA har ennå ikke gitt klarsignal til at flytypen kan tas i bruk igjen.
* I juli satte Boeing av 40 milliarder kroner til å dekke kostnader som flyselskapene har blitt påført og rapporterte det største tapet i et enkelt kvartal i selskapets historie: 25 milliarder kroner.
* I august la flyselskapet Norwegian ned alle rutene fra Irland til USA med 737 MAX. Selskapet varsler i oktober salg av fem av sine 18 MAX-fly.
* I september oppretter Boeing et erstatningsfond på opptil 900 millioner kroner for etterlatte etter de to ulykkene.
* I januar 2020 stanser Boeing midlertidig produksjonen av 737 MAX-fly. Produksjonen har fortsatt inntil nå, og 400 nye fly står på lager.
Kilder: AP, NTB