Gå til sidens hovedinnhold

Bohus permitterte de ansatte - så snudde alt: - Et eventyr

- Det har vært et eventyr, sier konsernsjefen.

I likhet med mange andre bedrifter i varehandelen, opplevde Norges største landsdekkende møbelkjede Bohus et kjempeløft i 2020.

Det var det få, og i alle fall ikke konsernsjef Arve Olaf Nymoen, som hadde trodd da kjedens butikker måtte stenges og permitteringsvarslene ble sendt ut 16. mars.

- Tre uker senere åpnet vi og hentet de ansatte tilbake fra permittering. Omsetningsveksten tok av fra midten av april. Det har vært et eventyr siden, sier Nymoen til Nettavisen Økonomi.

Les mer: Martin Andresens Skeidar ble knust av møbelkonkurrentene i 2020

Enorm omsetningsøkning

Mens de fleste store kjeder i norsk handel består av pengesterke eiere med filialkjeder, er Bohus-butikkene eid av forhandlerne - og kjøpmennene eier kjeden i fellesskap. Bohus-kjeden har 60 butikker fra Kristiansand i sør til Kirkenes i nord, samt netthandel.

Bohus-kjeden som helhet kunne registrere en omsetning verdt 3,15 milliarder kroner i 2020, et kjempehopp fra kjedens inntekter på 2,4 milliarder i 2019.

Konsernets resultat, inkludert omsetning fra butikkene, endte på rundt 340 millioner kroner i pluss. På kjedenivå endte resultatet på rundt 100 millioner dersom vi holder butikkene utenfor.

- Vi fikk en vekst på 29 prosent, godt hjulpet av koronasituasjonen. Men vi har også sett en god effekt av investeringene vi har gjort i nettbutikken vår og på logistikk. Nettbutikken vår hadde vel en omsetning alene på 250 millioner før moms. Den har bare eksistert i fire år, men har raskt vokst til å bli kjedens største butikk, sier Nymoen.

Møbelbutikkene generelt opplevde et rekordår i 2020, og økte omsetningen med 14,1 prosent, viser en rapport fra Virke fra tidligere i år. 90 prosent av handelen med møbler forgikk i de store møbelkjedene.

- Hvordan har dere investert fjorårets overskudd, da?

- Vi har nettopp gjort store investeringer i et nytt logistikkbygg i Fetsund, som tredobler kapasiteten vår til varehus og nett. Vi investerer også tungt i de digitale flatene våre. Nettløsningen vår er god i dag, men de beste på nett er fortsatt bedre enn oss, sier Nymoen.

- Blir nettbutikken den viktigste salgskanalen deres fremover?

- Nei, butikkene våre blir fortsatt den viktigste salgskanalen, og her har vi også gjort investeringer. Vi ruller i disse dager ut et nytt konsept flere steder.

Les også: Kraftig økning i overskuddet for Amazon

Har slitt med import

I løpet av vinteren og våren 2021 måtte 23 av butikkene til Bohus holde stengt i lengre tid på grunn av koronasituasjonen - på det lengste i tre måneder. Likevel kan konsernsjef Nymoen melde om en vekst på 13 prosent i første halvår.

Møbelkjeden har vokst til 1.300 ansatte, etter å ha begynt med 14 møbelhandlere som bedriften Møbelhandlere AS i 1976.

Møbelkjeden har til tider slitt med forsinkelser og lang leveringstid fra utlandet på grunn av covid-19. Særlig fra de asiatiske landene har det vært krevende å få varer, og mange har for eksempel måttet vente ekstra lenge på utemøbler til sommeren.

- Nå tror jeg at vi har fått levert ut omtrent 95 prosent av alt vi har solgt, men det har vært betydelige utfordringer underveis, sier Nymoen.

Les også: Europris med rekordresultat i første halvår: - Har vært krevende og tøft