– Det er skammelig, sier Anne-Linn Lernes, en av Postnord-kundene som nå boikotter selskapet etter den siste tids avsløringer, til Frifagvegelse.no.
I oktober 2021 avslørte Nettavisen avsløre at Postnord-pakker havnet på auksjon på Auksjonshuset AS, og at fraktselskapet hadde null kontroll da private pakker også ble videresolgt privat på finn.no.
I forrige uke ble det kjent at Postnord brøt med Auksjonshuset, og at sistnevnte etter dette har meldt oppbud. Parallelt med sakene i Nettavisen, har frifagbevegelse.no avslørt at fraktgiganten benytter underleverandører som betaler luselønn til sine sjåfører.
Les også: Droppet av Postnord - nå er selskapet konkurs: - Vi måtte fjerne enhver tvil
Inntrykket bekreftes på Facebook-gruppa Boikott Postnord:
«70% sjåfører er ikke fornøyd med å jobbe i postnord» skriver en som har jobbet fire måneder som sjåfør for selskapet.
«Jeg må bare si generelt at denne formen for forretningsdrift ikke bare er uetisk, den er farlig. Er de presset på tid, kjører de kanskje også farlig», skriver en annen Postnord-kunde.
Kjører for 30 kroner timen
En ukrainsk sjåfør opplyste til frifagbevegelse.no at han fikk 400 kroner dagen på oppdrag for litauiske Girteka, mens han egentlig hadde krav på norsk minstelønn, som er 185,50 kroner timen.
En annen sjåfør forteller at satsene hos de baltiske transportørene ligger mellom 70 og 90 euro per dag, pluss et vintertillegg på 10 euro. Men dette er iberegnet et diett-tillegg på 55 euro dagen som skal dekke faste utgifter inkludert mat og drikke. I praksis betyr dette en lønn på rundt 30 kroner timen for de baltiske sjåførene.
Et av selskapene som benytter Postnord er nettgiganten Zalando, som tilbyr fri frakt. Det liker ikke alle kundene - begrunnet med at gratis frakt må bety mindre betaling til dem som frakter varene.
Les også: Raser over Postnord-lønninger: - Skjønner ikke hvordan de klarer å sove om natta
Protesterer mot fri frakt
- Det fins ingen gode argumenter for å ikke betale dem skikkelig. Postnord har ansvar for å kontrollere at også underleverandører opererer med like vilkår, og dette ansvaret prøver de å vri seg unna. Det er skammelig, sier Anne-Linn Lernes til frifagbevegelse.no.
Hun har bestemt seg for å boikotte såvel Postnord som Zalando.
– Forbrukere har mye makt når vi vil, sier hun.
Les også: Hudfletter Postnord etter Nettavisens avsløringer: - Kan være svindel
- Feil og misvisende
Postnord selv mener at selskapet tar sosial dumping på alvor. Ifølge pressesjef Haakon Nicolai Olsen foregår bare 3,7 prosent av selskapets frakt i Norge med såkalt kabotasjekjøring (innleide utenlandske transportører).
Overfor Nettavisen sier Olsen følgende om påstanden om at 70 prosent av sjåførene er misfornøyd:
- Dette er direkte feil og misvisende. PostNord hadde ikke hatt en så stor andel lojale samarbeidspartnere, dersom vi ikke hadde gitt dem konkurransedyktige betingelser. Vi har et godt samarbeid med mange transportleverandører, og gleder oss over lange og gode relasjoner. Mange av dem har vi samarbeidet med i over 20 år. I gjennomsnitt varer avtalene våre med transportører i syv år. Det tar vi som et signal på at leverandørene trives godt sammen med oss, sier Olsen.
Olsen reagerer også på fremstillingen om lave lønninger:
- Det speiler ikke et riktig bilde av situasjonen. I tillegg skrives det om sjåførlønn på 30kr av PostNord – dette er også misvisende og feil. PostNord har benyttet seg av store transportleverandører i kabotasjekjøring og leveranende har forfalsket dokumentasjon som PostNord krever. Dette er enkelttilfeller, som PostNord har respondert på.