Bompenge-krig: - Støre seiler under falsk flagg

UENIGE: Den tidligere samferdselsministeren og nestlederen i Fremskrittspartiet, Solvik-Olsen (t.h), reagerer kraftig på hva Støre uttale om bompenger.

UENIGE: Den tidligere samferdselsministeren og nestlederen i Fremskrittspartiet, Solvik-Olsen (t.h), reagerer kraftig på hva Støre uttale om bompenger.

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen går til frontalangrep på Jonas Gahr Støres uttalelser om usosiale bompenger.

15.05.19 08:55

Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre uttalte i helgen i et større intervju med Nettavisen Økonomi at bompengesatsene er blitt høye. Han medga at de høye bompengesatsene rammer usosialt. Det får Solvik-Olsen til å reagere.

- Støre seiler under falsk flagg. Med Frp i regjering er det foreslått en rekke grep for å redusere omfanget av bompenger. Arbeiderpartiet har som regel kjempet imot og forsøkt stoppe bompengekuttene, tordner han overfor Nettavisen Økonomi.

Han viser blant annet til at Arbeiderpartiet gikk inn for økte bompenger i Nasjonal Transportplan. Den tidligere samferdselsministeren og nestlederen i Fremskrittspartiet, som for tiden befinner seg i USA, reagerer kraftig på hva Støre sa i intervjuet.

Betydelig økning

- I Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett har partiet som regel foreslått betydelig økte bompenger og bilavgifter og reduserte veibevilgninger. I 2019-budsjettet foreslo de faktisk endringer som ville redusere veibevilgningene til fylkesveier, til tross for et skrikende behov for økt vedlikehold, fremhever den tidligere samferdselsministeren

På spørsmål om dette er nye toner fra Støre, er svaret «utvilsomt».

- Han mener nå det motsatte av det Ap har praktisert i Stortinget og byene de styrer.

Solvik-Olsen konstaerer at Ap «dessverre stod på barrikadene» mot bompengekutt da Stortinget behandlet Høyre og Frp-regjeringens bompengereform i juni 2015. Da gikk Ap, SV og Senterpartiet sammen med KrF og Venstre og stoppet bomkuttene fra den daværende regjeringen.

- Da Frp nylig fikk gjennomslag for at bilister med høye bompengeutgifter skal få skrive det av på skatten, fikk forslaget betydelig kritikk fra Oslos byråd, hvor altså Arbeiderpartiet styrer, poengterer han.


Spesielt

Han mener det derfor er spesielt når opposisjonspartiene gang på gang later som de er bekymret over bompengenivået. Solvik-Olsen sier de i år etter år har forsøkt å stoppe samtlige bompengekutt som partiet hans og den daværende mindretallsregjering foreslo.

- Jeg ser at mange opposisjonspolitikere sier de garantert vil støtte bomkutt dersom regjeringen foreslår det, men samtidig har brukt de siste seks årene på å stemme mot slike kutt. Jeg håper journalister i rikspressen snart gjør hjemmeleksen sin, slik at innbyggerne kan forstå hvem som kjemper for og mot bompenger, raser han

Solvik-Olsen mener Støre later som om kollektivsatsingen stopper opp uten bompenger.

Tull

- Det er tull. Statsbudsjettets bevilgninger til kollektivsatsing i de største byene er mangedoblet. Byene har fått økt handlingsrom til å løse sine kollektivutfordringer uten å øke bompengene.

- Dessverre ser vi at kommunene i stedet har blåst opp mange av prosjektene slik at bompengene har økt fremfor bli redusert. Her må kommunepolitikerne ta ansvar, formaner han.

TULL: Ketil Solvik-Olsen avviser Jonas Gahr Støres påstand om at kollektivsatsingen stopper uten bompengene. Foto: Fredrik Hagen (NTB scanpix)

Ifølge den tidligere ministeren skjer ikke dagens satsing i Oslo og Bergen fordi lokalpolitikerne har omprioritert innenfor egne budsjetter.

- Satsingen kommer fordi staten har økt bevilgningene. Når de lokalt skal finne penger selv, gjør de den enkle løsningen med å skyve regningen over på bilistene. Deretter forsøker de samme kommunepolitikerne å skylde dette på Frp, selv om vi stemmer imot disse løsningene lokalt, utdyper Solvik-Olsen.


Tvunget

Han viser blant annet til at lokalpolitikerne fra venstresiden hever at de er tvunget av regjeringen til å ha bompenger og rushtidsavgift. Det mener Solvik-Olsen faktisk ikke er riktig, noe han som daværende statsråd kommuniserte tydelig i møte med byene allerede i 2014.

- Jeg har også merket meg at enkelte i Ap later som om de vil kutte bompengene i byene ved å øke bevilgningene i de såkalte bymiljøavtalene. Faktum er at Ap i Stortinget har slått fast at eventuelle økninger ikke skal gå til kutt i bomsatser, hevder han.

Da bypakken for Bodø ble behandlet, la ifølge Solvik-Olsen Arbeiderpartiet grunnlaget for sin politikk og avviste kategorisk at økte statlige penger skal brukes til bomkutt. Det mener han de har gjentatt i tilsvarende saker siden.


Regulering

- Ap ser jo på bompenger som en måte å regulere veitrafikk, ikke bare finansiere nye veiprosjekt. Aps løfte om mer penger til kollektivtrafikk er for øvrig beheftet med stor usikkerhet. De lover å finansiere inntil 70 prosent. Historisk har det betydd mellom 0 og 15 prosent, noe også Aps samferdselsbyråd i Bergen har bekreftet, opplyser Solvik-Olsen.

- Det er nettopp derfor dagens regjering har sagt staten skal bidra med 50 prosent. Det gir forutsigbarhet og fremdrift i prosjektene. Når Støre harselerer med skattelettelser og veisatsing, skyter han seg selv i foten, tordner han.

Eks-ministeren viser til at Arbeiderpartiet har hatt et høyere skattenivå, men latt infrastrukturen forfalle. Under dagens regjering er derimot skattenivået for folk flest redusert, samtidig som veisatsingen i statsbudsjettet har økt kraft.

HØYE SATSER: Og motstanden mot bompenger er sterkt økende. Foto: Paul Weaver

Rart

- Det er rart at Ap alltid vil kutte i infrastruktur, eldre og skole først. Jeg mener nevnte saker tvert imot bør være det man prioriterer å satse på. Det er for øvrig snodig når Støre ønsker veiprising og later som om dagens bilavgifter ikke har tatt inn elementer som utslipp, kjørelengde osv.

- Kan jeg minne Støre om at drivstoffavgiftene gjør nettopp det? Drivstoff-forbruket reflekteres jo både av hvor langt man kjører og hvilken type bil man kjører. Biler med høyt forbruk har også høye utslipp.

Solvik-Olsen peker på at biler som kjøres langt, må kjøpe mer drivstoff enn tilsvarende biler som kjøres kort. Når Støre snakker om veiprising, mener den tidligere samferdselsministeren at han oppfører seg som en sjørøver på jakt etter nok en skatt.

Nok sugerør

- Bilistene betaler nok, de trenger ikke enda et sugerør fra Støre ned i lommeboken.

- Hva tenker du om alle politikerne som nå ser ut til å få kalde føtter når de ser motstanden mot bompengene?
- Velgerne bør reflektere over at veksten i bomstasjoner nå primært kommer fra de største byene, hvor Frp dessverre ikke har en hånd på rattet. Det er jo de øvrige partiene som styrer i byene som nå bygger en rekke bomstasjoner i sine egne lokalmiljø.

Solvik-Olsen mener at i dagens regjering er det bompengemotstandere som klarer tråkke på bremsen. Det er det ikke i de største byene, unntatt Sandnes.

1. MAI-SAK: Kampen mot høye bompenger var tema i årets 1. mai-tog. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Sier nei

- Men nettopp der, hvor Frp har varaordføreren, ser vi at byen nå sier nei til rushtidsavgiften. I tillegg gleder jeg meg over at Frp i Arendal klarte stoppe en bompengering rundt byen. Og i Drammen ser det ut til at lokalpolitikerne i Frp holder på å lykkes. Det betyr altså noe hvem som styrer.

Trond Giske og Abid Raja (V) har nylig uttrykt sin bekymring over de høye bompengene. Da tenker Solvik-Olsen at de har bare et valg: Å melde overgang til Frp.

- Det er mange som har kjempet mot bomkuttene til Frp og som har kost seg i mediene ved å påpeke at partiet har tapt kampene om bomkutt. Men når innbyggerne nå i realiteten sier de ønsker mer FrP-politikk, da blir de andre partiene som en kaklende hønsegård.

- Det er ikke rart velgerne har utfordringer med å forstå politikk når partier som har klart å bekjempe bomkutt etterpå ikke vil vedkjenne seg sine seirer.


Enstemmig vedtak

Et enstemmig Frp-landsmøte støttet et forslag fra Carl I. Hagen om å bruke milliarder fra Oljefondet for å slette bomstasjonenes gjeld. Dette er et vedtak som fikk hard medfart fra spesielt sjeføkonom Harald MagnusAndreassen i SpareBank 1 Markets. Olsen er enig med sitt landsmøte.

- Ja, jeg mener vi bør investere litt mer av vår oljeformue i realkapital – vei og jernbane - i Norge. Jeg hører «ekspertene» advarer mot det. Som sosialøkonom forstår jeg grunnlaget for deres bekymring, men mener deres bekymring er for generell.

Solvik-Olsen er helt enig i at vi må unngå at vår oljerikdom bygger ned produksjonsevnen i samfunnet. Vi må sikre at det lønner seg å jobbe og skape verdier.

- Derfor skal vi være ekstremt nøye på hvordan formuen brukes, slik at vi ikke opplever den hollandske syken, hvor lønnsomt næringsliv utkonkurreres og folks arbeidsinnsats reduseres.


Bommer

- Men jeg mener «ekspertene» bommer når de likestiller investeringer i infrastruktur med pengebruk som for eksempel svekker insentivene til å arbeide. Investeringer i infrastruktur er tvert imot godt for landet, fordi det fjerner flaskehalser i økonomien. Det styrker konkurranseevnen til næringslivet og det gjør arbeidskraften mer fleksibel og mobil.

Solvik-Olsen synes det er rart hvordan enkelte eksperter argumenterer for økt arbeidsinnvandring for å dekke næringslivets behov for arbeidskraft. Samtidig mener han at de samme ekspertene advarer mot å få eksisterende arbeidskraft ut av bil-, buss- og togkø og inn på arbeidsplassen raskere.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.