Gå til sidens hovedinnhold

Brennhett reklamemarked

Reklamemarkedet koker. Hittil i år er det omsatt reklame for 2,55 milliarder kroner.

Det er en økning på 330 millioner kroner, tilsvarende 15 prosent, skriver Aftenposten som gjengir tall fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon.

Veksten er bred, men er spesielt god i TV, som vokser med 17,5 prosent. Ved utgangen av mai var det solgt TV-reklame for 934 millioner kroner.

Veksten i avismarkedet er på 6,5 prosent.

TV-markedet befester sin posisjon som den største reklamekanalen, med en markedsandel på 36,7 prosent. Avisenes samlede andel er på 34,5 prosent.

Den desiderts raskest voksende reklamekanalen er likevel internett, som hittil i år har økt omsetningen med 47 prosent. Internett passerer dermed radio som annonsekanal. På nettet er det solgt annonser for 141 millioner kroner i år, mens det i radio er omsatt reklame for 136 millioner kroner.

Reklame

Best i test påskeegg 2021

Kommentarer til denne saken