*Nettavisen* Økonomi.

Brukte 330 millioner kroner på kuponger

KUPONGER: 330 millioner gikk ut til kundene i form av kuponger i 2018. Nå kommer en ny matvarekjempe etter. Montasje. Illustrasjonsfoto. Foto: Kjetil Mæland/Paul Weaver (Nettavisen)

I flere år har Coop vært på kupong-kjøret, og nå vurderer en ny gigant å følge etter.

- Da vi lanserte dette, var det mange som rynket på nesa og hadde liten tro på at en kupongordning ville fungere i Norge. Derfor er det ekstra gøy når det viser seg at våre kunder og medeiere både bruker og setter pris på disse kupongene, sier kommunikasjonsjef Harald Kristiansen i Coop Norge.

I 2018 brukte Coop 330 millioner kroner på rabatter og gratisprodukter gjennom sine verdikuponger.

Hver måned sender Coop ut digitale verdikuponger til 1,3 millioner medeiere. Cirka hver fjerde norske husstand bruker en eller flere kuponger som de bruker fra Coops app på mobiltelefonen.

Skreddersyr kuponger

Han forteller at fordi Coop nå kan analysere kundenes kjøpsvaner langt bedre enn tidligere, kan de også skreddersy kuponger til kundene, slik at de får tilbud på produkter de faktisk bruker.

Klikk på bildet for å forstørre.

COOP: Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.

- Økt bruk av teknologi og dataanalyse, med samtykke fra medeierne, har gjort det mulig å tilby mer persontilpassede og relevante rabatter til de handlende, sier Kristiansen.

- Normalt får medeierne mellom 3 og 12 verdikuponger i måneden, med en gjennomsnittlig rabatt på 20 prosent på varer de handler ofte. Ofte er det også med ett gratis produkt, sier Kristiansen.

Kiwi tester kuponger

Klikk på bildet for å forstørre.

KIWI: Kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen i Kiwi. Foto: (Kiwi)

Mens Coop har satset på kuponger for å bygge kundelojalitet, har Kiwi fokusert på Kiwi Pluss programmet der kundene samler kroner gjennom Trumf hver gang de handler.

Kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen sier at Kiwi hadde papirkuponger tidligere, men at dette forsvant ut med overgangen til nytt system.

- Nå har vi begynt å teste mer igjen, og akkurat nå har vi sendt ut gratis kupong til 75.000 KIWI Pluss-kunder som kan få med seg en valgfri Toro Smaksrik base.

- Disse 75.000 kundene har mottatt informasjon om dette på e-post hvor de må trykke på en link for å aktivere kupongen, sier Helgesen. Kupongen vil bli brukt når du betaler for produktet i kassa. Med Kiwis nye system trenger du altså ikke å scanne en kupong i butikken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag