Gå til sidens hovedinnhold

Brutal nedgang i handelen i desember

Nye SSB-tall viser en nedgang på hele 5,7 prosent i omsetningen i detaljhandelen fra november til desember.

- Det er kjempeskuffende at vi har minus i denne perioden, spesielt med tanke på at det er en av de viktigste månedene for lønnsomhet i løpet av et år, sier Bjørn Næss, leder for Oslo Handelsstands Forening til Nettavisen.

Fallet står i kontrast til tallene for handelen fra oktober til november, da det var en økning på 2,9 prosent.

Næss påpeker imidlertid at tallene ikke viser omsetningen for netthandel. Mange varehandelsbutikker har tatt igjen en del av omsetningen med netthandel.

- Totaltallene for julehandelen er derfor kanskje ikke så ille som det ser ut her, men netthandel kompenserer nok uansett ikke helt for tapet i fysiske butikker, sier han.

Det største bidraget til nedgangen i totalindeksen kom fra elektronikksalg i butikk, men også dagligvare og butikkhandel med møbler bidro til å trekke ned indeksen, melder SSB.

Også det faktum at nordmenn i større grad handler inn til jul i november, forklarer fallet i detaljhandelen i julemåneden. En av de få næringene som bidro til å trekke indeksen opp i desember var butikkhandel med klær, ifølge SSB.

Les også: Kitchn og Tilbords varsler butikkstopp - tross kjempevekst i 2020

Beliggenhet påvirker nedgangen

Bak nedgangen på 5,7 prosent fra november til desember 2020, er det enorme forskjeller, påpeker Næss.

- Det er to faktorer som har vært utslagsgivende, spesielt det siste halvåret: Geografi, altså beliggenhet, og bransje, sier han.

Han trekker fram at dagligvarebransjen har gjort det veldig bra, i likhet med møbel- og interiørbutikker, og butikker som selger byggevarer, siden folk har hatt mer tid til å ordne og pusse opp hjemme.

- På den andre siden har vi bysentrene, hvor spesielt butikkene som selger klær og sko har et mye dårligere tall. Spriket er kjempestort, sier han.

Næss tror den eneste løsningen er å få vaksinert folk, så vi kan komme tilbake til normalen.

- Vi satser på kjøpebonanza og fest på restauranter når vi er ute av pandemien, sier han.

Les også: Gigantkjeder kutter prisen på nett: – Vi må tenke nytt

Økning i dagligvare i fjor

Hvis en sammenligner med samme periode året før, er imidlertid det innenlandske forbruket målt gjennom detaljhandel 8 prosent høyere enn i desember 2019.

– To næringer som bidro sterkt til 12-månedersveksten, var dagligvare og netthandel, skriver SSB og viser til at omsetningen for dagligvare var 10,8 prosent høyere i 2020 enn samme måned i 2019 og altså før pandemien blant annet stengte grensen for utenlandshandel.

Tydeligst er kanskje omsetningstallet for netthandel, som er 38,5 prosent over tallet for desember 2019.

Les også: Cubus legger ned 23 butikker

Store variasjoner

Hovedorganisasjonen Virke viser til at 350.000 mennesker arbeider i varehandelen i Norge, og at det er store variasjoner mellom de ulike bransjene for hvordan den helt spesielle koronatiden har påvirket folks handlemønster.

Les også: Øl-fest i dagligvarebransjen: Nå slår Virke-topp alarm

− Nordmenn har brukt mye av koronaåret 2020 i hjemmet. Dette viser igjen gjennom at vi har kjøpt inn ekstra mye mat og drikke til å nyte i hjemmet, og byggevarer for å gjøre det hyggelig. På samme tid har vi vært mindre sosiale, noe som har gitt mindre behov for å ta oss godt ut med nye klær og sko. Det har gitt deler av handelen en drastisk nedtur, sier direktør Harald Jachwitz Andersen i Virke Handel.

Reklame

Kort tid: Ryddesalg med Pondus, Lunch og Rhesus Minus