Fribilletter for bussjåfører og familiene deres skattlegges fra 1. januar neste år, skriver Klassekampens papirutgave. Bakgrunnen er at reglene for beskatning av goder gjennom jobben er skjerpet inn.

Bussjåfør og nestleder Frode Eriksen i Bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, kaller det organisert tyveri fra bussførerne.

- Vi har gitt fra oss lønn gjennom flere lønnsoppgjør for å finansiere ordninger som frikort. Nå tar de det fra oss uten at vi får noe igjen for det, sier han til avisen.

Han tror skatteinnskjerpingen vil gjøre bussbransjen mindre attraktiv.

- Halvparten av norske bussjåfører blir pensjonister i løpet av de neste 15 årene. Vi er et lavlønnsyrke, og nå fratas vi et av godene vi trodde var relativt sikkert. Det vil hindre ny rekruttering og kan være spikeren i kista for yrket, sier Eriksen til Klassekampen.

- Blir for dyrt

Felles­forbundets bransjeråd for buss støtter Eriksen.

- I realiteten kommer mange sjåfører til å si fra seg fri­kortet. Bussjåførene mister altså en viktig fordel uten at det gir penger i stats­budsjettet, sier leder Per Ole Melgård til avisen.

Klassekampen viser til at et frikort i Møre og Romsdal er verdt 26.000 kroner: For en familie med to barn blir verdien 78.000 kroner, og de må fra nyttår betale 21.840 kroner, hvis de skatter 28 prosent.

- Jeg har hørt fra flere at de heller sier fra seg kortet og kjøper en billig bil. Bussen til for eksempel Volda går hver time, og folk kan hoppe på med ungen når det er fotballtrening. Nå kan de bli borte som busspassasjerer, sier leder Jack Narve Sæther i Møre og Romsdal Transportarbeider­foreningen til avisen.

Finansdepartementet ikke besvart Klassekampen på hvorfor frikortet må skattlegges.