*Nettavisen* Økonomi.

Pål Nisja Wilhelmsen

Butikkdød for idioter

 

The North Face satser på at det å handle i butikken skal være en opplevelse, med utgangspunkt i informasjon, fakta og hva den besøkende i butikken faktisk skal gjøre. Foto: The North Face/Sasha Turrentine

Det er mange gode grunner for at butikker dør. Problemet er at norske butikkeiere rett og slett ikke skjønner bæret av hvorfor.

40 000 ansatte i varehandelen kan miste arbeidsplassene de neste årene. Det er økning i antall konkurser som gjør at hver femte butikk har forsvunnet. Stein Erik Hagen mener vi har nok ting, mens andre analyseeksperter tror vi ender opp med den virkelig store butikkdøden på grunn av nettbutikkene. Ferner Jacobsen mener bilfritt sentrum kan ha en del av skylden.

Det er mange utfordringer.

Få løsninger.

Det kan godt være at Hagen har rett. At vi har for mange ting, og dermed kjøper mindre. Det er en hypotese. Samtidig vet vi at omsetningen flytter seg til netthandel. Fakta.

En annen ting vi vet er at antall steder som serverer oss mat og drikke øker. Flere steder tilbyr opplevelser, slik som Escape Room.

De fleste som driver butikk burde hatt evnen til å legge sammen 1 og 1 for å få 2. Dessverre virker det som om den eneste medisinen kjedeeierne har er tilbud, salg, flere butikker og litt dårligere service.

Som en vis mann en gang sa: Stupid is as stupid does.

Vi ønsker oss en opplevelse. Vi ønsker at ting er noe mer. Vi ønsker at ting er lett for oss.

The North Face har skjønt det. Friluftsmerket fra San Francisco åpnet akkurat en ny butikk i New York. Eller, butikk?

750 kvadratmeter er det nye opplevelsessenteret som har kursrom, foredragssenter og et museum som viser merkets utvikling. Målet er at butikken skal være en basecamp for de som vil oppleve det å være utendørs. Snart vil alle deres butikker gå samme vei: Mindre varelager, siden folk like gjerne kan bestille varene på nett og mer fokus på merket og opplevelsen. Butikkene vil hele tiden ha opplevelser for sitt lokalområde, slik som du kan høre om under:

For det er det vi vil ha: En opplevelse. Når Lululemon i New York lager et bibliotek i sin butikk, Walmart åpner esport-områder i sine butikker og 72 prosent av de yngste helst vil ha opplevelser enn ting så hva gjør du?

Åpner du flere butikker? Klager over at parkeringsplassene er borte utenfor butikken din? Har en runde til med salg? Eller slår den døde hesten som selger cd-plater og DVD til den er stein død?

Nei. Du gjør det å handle til en opplevelse. Noe positivt. Du ansetter ikke en arrogant klyse som knapt ser på deg i klesbutikken din, du ansetter en person med peiling på å finne klær som kan riktig størrelse og riktig fasong og type. Du gjør bokhandelen om til et sted du også kan lese. Du gjør stereobutikken til et sted du kan lytte til musikk. Matbutikken til et sted som er innbydende og gjør deg sulten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.