Den svenske nettbutikken Boozt fortsetter å øke salget sitt kraftig, både i Norge og resten av Norden.
Samlet omsetning økte 160 svenske millioner kroner i første kvartal til 713 millioner svenske kroner i første kvartal i år.
I motsetning til konkurrenten Zalando, oppgir Boozt egne tall for Norge. De viser at de siste tallene viser at salget til butikken i Norge er opp 34 prosent de siste 12 månedene. I første kvartal alene omsatte Boozt for 110 millioner kroner i Norge, mot 92 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Mener dårlig kundeservice er grunnen til at flere butikker må legge ned
Sterk kontrast
Kontrasten fra Boozt og andre nettaktører som Zalando til norske tradisjonelle motekjeder er gigantisk.
En rapport fra bransjeorganisasjonen Virke tidligere i år viser at omsetningen i landets klesbutikker har falt med over 900 millioner kroner.
Av de 25 kjedene som er tatt med i rapporten, faller salget hos 15 av de. Dårligst er det for Cubus, med en salgssvikt på 200 millioner kroner.

Gigantsmell for Varner-gruppen
Varner-gruppen, som eier blant annet Cubus og Dressmann, la i år ned en av kjedene sine, Days like this, mens kjeden PM gikk konkurs i fjor. Både Days Like This og PM hadde rundt 300 ansatte som dermed mistet jobben.
Kundeinntaket øker
Boozt-sjef Hermann Haraldsson sier i en pressemelding at første kvartal gikk som forventet.
- Kundetilfredsheten er fortsatt høyt og inntaket av nye kunder fortsetter å øke, sier han.
Haraldsson mener dette bekrefter selskapets sterke posisjon. Videre kommer det frem at gjennomsnitts bruttoverdi på en ordre var uendret sammenlignet med samme periode i fjor, ettersom lavere priser ble motvirket av økning i antallet varer per handlekurv.

Trondheim kommune bruker 200.000 kroner på å passe på snø
Dette skyldes sterkere vekst i andre kategorier, som nettbutikkens outlet-butikk Booztlet.com, som selskapet stadig bruker mer ressurser på. Haraldsson tror potensialet for outlet-butikken er enormt.