*Nettavisen* Økonomi.

Butikkdøden raser - Hennes & Mauritz fosser frem

FOSSER FREM: Hennes & Mauritz øker omsetningen kraftig og øker antall butikker, der konkurrenter må legge ned og har gått konkurs.   Foto: (Hennes & Mauritz)

Mens klesbransjen sliter, vokser den svenske klesgiganten Hennes & Mauritz kraftig, tar markedsandeler og åpner stadig flere butikker.

27.06.19 09:02

En av verdens ledende klesprodusenter er kommet med halvårstallene (avvikende regnskapsår). Og halvårstallene viser at omsetningen økte med 11 prosent til 108,5 milliarder svenske kroner i årets seks første måneder.

Overskuddet er på drøyt 6,9 milliarder kroner, riktig nok ned fra 7,24 milliarder svenske kroner i første halvdel av 2018.

Nettosalget av sommerkolleksjonen har i juni økt med 12 prosent. Veksten i første halvår har blant annet vært sterk i et kjempemarked som det amerikanske.

Les også: 3 av 10 butikkjeder taper penger.

Tar markedsandeler

- Vi hadde en bra salgsutvikling i de fleste markedene. Sterkest vekst hadde vi i land som USA med 17 prosent, Mexico 25 prosent, India 39 prosent, Russland 19 prosent og Polen 11 prosent i lokale valuta. Vi tok også markedsandeler i land som Storbritannia og Sverige til tross for tøffe markedsforhold, kommenterer konsernsjef Karl-Johan Persson i H&M i halvårsrapporten.

Den svenske klesgiganten skal øke med 130 butikker i år på verdensbasis, mens en svensk kleskjede som KappAhl må stenge 20 som følge av svake tall. PM gikk konkurs i oktober i fjor, som illustrerer hvor sterkt H&M står. I 2018 utgjorde omsetningen over 200 milliarder svenske kroner.

Her hjemme var en svak utvikling i klessalget med på å trekke detaljhandelen ned i mai. I Oslo er hver sjette klesbutikk borte de seneste ti årene, slik at klesbransjen står overfor store utfordringer, som økende netthandel.

43 millioner lojale kunder

H&M skriver i halvårsrapporten at ved å integrere fysiske og digitale kanaler, skal de gjøre handleopplevelsen inspirerende, lett og behagelig for kundene, uansett hvor de treffer dem.

H&M oppgraderer kontinuerlig sin mobilapp og nettsidene gjennom bedre navigasjon for kundene. Samtidig skal produktvisualiseringen gjøres bedre, og kundene får nye betalingsmuligheter for å styrke handleopplevelsen.

På verdensbasis har den svenske klesgiganten mer enn 43 millioner kunder som er medlem av lojalitetsprogrammet. Men satsingen på nye kanaler, i kombinasjon med andre store investeringer, driver på kort sikt opp kostnadene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag