Gå til sidens hovedinnhold

Butikkdøden raser - Hennes & Mauritz fosser frem

Mens klesbransjen sliter, vokser den svenske klesgiganten Hennes & Mauritz kraftig, tar markedsandeler og åpner stadig flere butikker.

En av verdens ledende klesprodusenter er kommet med halvårstallene (avvikende regnskapsår). Og halvårstallene viser at omsetningen økte med 11 prosent til 108,5 milliarder svenske kroner i årets seks første måneder.

Overskuddet er på drøyt 6,9 milliarder kroner, riktig nok ned fra 7,24 milliarder svenske kroner i første halvdel av 2018.

Nettosalget av sommerkolleksjonen har i juni økt med 12 prosent. Veksten i første halvår har blant annet vært sterk i et kjempemarked som det amerikanske.

Les også: 3 av 10 butikkjeder taper penger.

Tar markedsandeler

- Vi hadde en bra salgsutvikling i de fleste markedene. Sterkest vekst hadde vi i land som USA med 17 prosent, Mexico 25 prosent, India 39 prosent, Russland 19 prosent og Polen 11 prosent i lokale valuta. Vi tok også markedsandeler i land som Storbritannia og Sverige til tross for tøffe markedsforhold, kommenterer konsernsjef Karl-Johan Persson i H&M i halvårsrapporten.

Den svenske klesgiganten skal øke med 130 butikker i år på verdensbasis, mens en svensk kleskjede som KappAhl må stenge 20 som følge av svake tall. PM gikk konkurs i oktober i fjor, som illustrerer hvor sterkt H&M står. I 2018 utgjorde omsetningen over 200 milliarder svenske kroner.

Her hjemme var en svak utvikling i klessalget med på å trekke detaljhandelen ned i mai. I Oslo er hver sjette klesbutikk borte de seneste ti årene, slik at klesbransjen står overfor store utfordringer, som økende netthandel.

43 millioner lojale kunder

H&M skriver i halvårsrapporten at ved å integrere fysiske og digitale kanaler, skal de gjøre handleopplevelsen inspirerende, lett og behagelig for kundene, uansett hvor de treffer dem.

H&M oppgraderer kontinuerlig sin mobilapp og nettsidene gjennom bedre navigasjon for kundene. Samtidig skal produktvisualiseringen gjøres bedre, og kundene får nye betalingsmuligheter for å styrke handleopplevelsen.

På verdensbasis har den svenske klesgiganten mer enn 43 millioner kunder som er medlem av lojalitetsprogrammet. Men satsingen på nye kanaler, i kombinasjon med andre store investeringer, driver på kort sikt opp kostnadene.

Kommentarer til denne saken