Gå til sidens hovedinnhold

Cafe Nero får dårlige anmeldelser etter de nektet Maria inngang

Etter Cafe Nero nektet Maria å komme inn har de mottatt flere negative anmeldelser: – Det er mennesker som aldri har satt sine bein i restauranten.

På søndag skrev NRK om Maria som ble nektet inngang på Cafe Nero i Trysil på grunn av klesvalget hennes.

Nå har flere tatt til Twitter for å diskutere hendelsen og samler seg for å legge igjen dårlige anmeldelser på Trip Advisor, Facebook og Google.

Journalist og innholdsprodusent Maren Østbø observerte dette utspille seg og går hardt ut mot tvitrerne.

Ifølge en twitter-bruker førte dette til at ratingen på en stund falt ned til 2,9.

På Google ser det ut som de fleste av anmeldelsene er slettet, mens på Trip Advisor og Facebook er noen av anmeldelsene fortsatt oppe.

Flere av personene legger igjen negative anmeldelser hvor de kun kommenterer på holdningen kafeen hadde til Marias klær. Det blir ikke nevnt noe om maten eller servicen.

– Ligner på «Cancel Culture»

– Jeg hadde sett i flere dager at folk skrøt på Twitter over at de la igjen dårlige anmeldelser av en restaurant de aldri har vært på basert på en person på internett sin opplevelse, sier Østbø til Nettavisen.

Hun mener dette ligner på fenomenet «Cancel Culture» som innebærer at folk trekker seg unna og slutter å vise sin støtte til personer eller bedrifter på grunn av en holdning, kultur eller uttalelse.

– Den makten sosiale medier har skal man ikke ta lett på, påpeker hun.

Les også: Chrissy Teigen om mobbeanklagene: – Blir feil uansett hvordan jeg håndterer det

– Kanskje det kan fungere som en "Wake-up call"

Maria som gikk ut med historien til NRK har selv tatt til Twitter for å kommentere anmeldelsene.

En bruker kommenterer posten og sier:

– Kjempegøy at de har gått ned over en stjerne i rating siden i går.

En annen person kommenterer,

– Oh damn, Twitter don't play nice! Café Nero og det bakstreverske verdisynet deres får gjennomgå!

Les også: Frankrike har vedtatt omstridt koronalov

Maria sier til Nettavisen at det ikke var meningen at det skulle bli slik.

– Jeg har blitt anklaget for å oppfordre til dette(anmeldelsene, red. anm.). Alle anmeldelsene blir slettet uansett så jeg skjønner ikke hva problemet er.

Hun mener de negative anmeldelsene kan være det kafeen trenger for å lære seg kundeservice.

– Det er kjipt å ødelegge rykte deres, men kanskje det kan fungere som en «Wake-up call», sier Maria til Nettavisen.

– Det var hyggelig å få støtte. Det var nydelige kommentarer. Cafe Nero tok ikke kritikken så kanskje dette var det de trengte, legger hun til.

Har enorm effekt

Maren Østbø på sin side mener restauranten ikke hadde hatt noe sjanse uansett hva de hadde svart.

– Det er leit at hun følte seg ydmyket, men det å gå inn for å ødelegge den andre parten blir bare for dumt, sier hun.

– Google-anmeldelser og hva folk skriver på nettet har så enorm effekt. Jeg leste at rundt 80-90 prosent av oss sjekker på nett før vi kjøper noe.

Hun mener folk bør tenke over hvilke konsekvenser «nett-aksjoner» kan ha.

– Det å basere dem på en enkelt hendelse blir litt tynt. Det finnes alltid to sider av en sak. Lederen her kunne nok håndtert saken annerledes, og man skal ikke gi beskjeder på en krass måte i et serviceyrke, men det betyr ikke at man skal rotte seg sammen og misbruke Google reviews, som jo er et viktig og veldig konstruktivt verktøy, påpeker Østbø.

– Det her kan ta levebrødet mitt

Daglig leder i Cafe Nero, Anne Marit Myhre, forteller at de siste dagene har vært ekstremt tunge.

– Jeg synes ikke det er noe moro. Jeg synes det er helt utrolig at bransjen vår kan bli behandla på den måten, sier Myhre til Nettavisen.

– Det er tøffe dager. Dette handler ikke bare om meg og Cafe Nero. Det handler om mine ansatte, min bedrift og arbeidsplasser i en kommune, legger hun på.

Ikke bare får hun negative anmeldelser på nett, det kommer også til hun privat på telefon og e-post.

– Men jeg får også masse støttemeldinger, men disse anmeldelsene kan skade bedriften min. Det her kan ta levebrødet mitt.

Hun har ganske stor tillit til sine stamgjester, men er fortsatt avhengig av gode tilbakemeldinger på nettet.

– Vi har vanligvis høye besøkstall fra Google. Vi er avhengige av gode anbefalinger på nettet fordi såpass mange sjekker Google, Facebook og Tripadvisor når de skal finne restaurant, påpeker Myhre.

På lørdag kveld hadde bedriftseieren fått 44 nye 1-stjerners anmeldelser og på søndag hadde hun fått 62.

– Det var mange 1-stjerners anmeldelser på rad uten kommentarer eller tilbakemeldinger. Dette var kun fra Google, det var også anmeldelser på Tripadvisor og Facebook ved siden av.

Hun er ikke vant til å få så mange 1-stjerners anbefalinger.

– Det er mennesker som aldri har satt sine bein i restauranten.

Det hun kan gjøre er å slette anbefalingene ut i fra Googles retningslinjer og det har gått ekstremt mye tid til dette de siste dagene.

– Men med så mange 1-stjerner anmeldelser på to dager har jeg tillit til at gjestene mine tenker selv. Det at en og en annen 1-stjerne dukker opp innimellom er helt naturlig i vår bransje, feilgrep skjer. Men med så mange som det jeg har fått nå skjønner alle at dette er ren sjikanering, sier Myhre.

Hun forteller at bransjen allerede har slitt mye under pandemien og fortsatt sliter.

– Jeg har jobbet ekstra fordi vi sliter med bemanning. Det har vært en kjempeutfordring.

Vi har fått tillatelse av både Maren Østbø og Maria til å linke til Twitter-postene.

Les også: Ekspert med skarp kritikk av Pizzabakeren: – Fremstår som «mafiavirksomhet»