Gå til sidens hovedinnhold

Chuck Norris fronter storsatsing fra Aker

Kjell Inge Røkkes Aker lanserer onsdag kampanjen «Verdens tøffeste jobb» med actionhelt Chuck Norris i hovedrollen.

Reklamefilmen til 10 millioner ble lansert på en førpremiere i ærverdige Colosseum kino på Majorstuen onsdag for Aker-ansatte og utvalgte samarbeidspartnere.

Det sentrale budskapet i filmen, som er regissert av den norske stjerneregissøren Espen Sandberg er at Aker-gruppen, som et nav i norsk industri, har det som trengs for å løse fremtidens energi- og miljøutfordringer. Og her er altså den gamle actionhelten Chuck Norris sental

- Vi tar det herfra, Chuck Norris! er slagordet i filmen. Norris skal ifølge E24 ha fått 1,7 millioner kroner for jobben.

Les også: Aker-sjef Øyvind Eriksen om norsk oljekutt: - Ingen forskjell på klimautslippene

Hollywood

Kampanjefilmen viser Norris som fanger karbon med bare pusten. Han omgjør sol og vind til energi på ekte Hollywood-vis og bruker karate for å få full kontroll på «big data».

Aker skriver i en pressemelding at konseptet som spiller på humor utfordret dem selv til å tenke nytt og kreativt rundt et viktig budskap.

– «Verdens tøffeste jobb» er summen av utfordringene vi står overfor. Vi må løse klimautfordringer gjennom samarbeid, sier Aker-sjef Øyvind Eriksen i pressemeldingen.

– Aker har 180 år med industriutvikling i bagasjen og våre ansatte står klare til å løse nye utfordringer. Det er ikke en oppgave vi kan løse alene, men vi har klare mål for hva vi skal oppnå, både i Aker og sammen med resten av industri-Norge.

Les også: Røkkes Aker og Witzøes Salmar i partnerskap om lakseoppdrett til havs

To tanker

Aker er opptatt av hvilken rolle industrien skal spille i den grønne omstillingen. Eriksen mener vi må ha minst to tanker i hodet samtidig.

- Det er ikke mulig å slå av en svart bryter og trykke på den grønne. Olje og gass vil fortsette å være en viktig del av energimiksen fremover. Samtidig må vi investere i fornybar energi og bruke grønn teknologi for å betydelig redusere utslipp, bygge ny industri, og skape nye grønne arbeidsplasser.

Han håper filmen viser at Aker ikke er redde for å tenke nytt. Aker har med jevne mellomrom laget kampanjer om industri og problemløsning. De skriver i pressemeldingen at mest kjent er «Nøtteknekkeren», en reklamefilm som vant Gullfisken i 2006.