*Nettavisen* Økonomi.

Circle K inngår samarbeid med dagligvarekjeden Iceland

Vil selge frossenpizza til dagligvarepriser på bensinstasjon.

10.04.19 14:06

- Dette er utrolig artig, sier Iceland-sjef Geir Olav Opheim til Nettavisen.

Norges nyeste dagligvarekjede, Iceland, inngår nå et samarbeid med Norges største bensinstasjonkjede, Circle K.

Fra før har Iceland fire egne butikker på Østlandet, nå vil det også være mulig å få Icelands produkter på enkelte bensinstasjoner. I første gang er det bare snakk om to bensinstasjoner, men flere skal det bli hvis Iceland-sjefen får viljen sin.

Lave priser

Frem til nå har frossenvarer på bensinstasjoner kostet skjorta. Det er det nå slutt på, bedyrer Opheim.

Klikk på bildet for å forstørre.

Fra venstre: Marianne Flatstulen, kategorisjef og Mia Tveit Stoknes, prosjektsjef, i Circle K, sammen med Elin Kristin Skjølsvold Røgenæs, kategori- og markedsdirektør Iceland Mat, og Geir Olav Opheim, daglig leder i Iceland Mat. Foto: Halvor Ripegutu

- Våre varer skal være fornuftig priset, og sammenlignbare med andre dagligvarekjeder, også når utsalgsstedet er bensinstasjoner. Selv om Circle K setter sin egen pris på produktene vil prisene stort sett være de samme som i Icelands egne butikker, forsikrer han.

Opheim sier de lave prisene skyldes en god samarbeidsavtale med Circle K.

- Dette er viktig for å holde prisene lave. Vi er en bedrift som driver rasjonelt, med fokus på å holde kostnadene nede. Det kommer våre kunder til gode, sier Opheim.

Med de lave prisene håper de at forbrukerne vil se Circle K som et alternativ til dagligvare. Samtidig påpeker Opheim at utvalget også vil være et annet en det som nå tilbys i markedet.

Utfordrer dagligvaremarkedet

Med lavere pris håper de nye samarbeidspartnerne at de kan ta opp kampen mot de store dagligvarekjedene.

Klikk på bildet for å forstørre.

Fra venstre: Elin Kristin Skjølsvold Røgenæs, kategori- og markedsdirektør Iceland Mat, Mia Tveit Stoknes, prosjektsjef, i Circle K Foto: Halvor Ripegutu

- Etterspørselen etter dagligvarer søndag ettermiddag og kveld er betydelig, og på tidspunkter hvor tradisjonelle dagligvarebutikker stort sett er stengt. Vi håper større bredde i vareutvalget vil føre til at mange ser oss som et godt alternativ å stoppe innom, for eksempel på vei hjem fra helgeutfarten, sier kategorisjef Marianne Flatstulen til Nettavisen.

- Vi satser på en variert meny på våre stasjoner. Pølse, hamburger og sandwich er fortsatt veldig populært, og vi ser også at meksikansk mat blir tatt godt imot. Med Icelands produkter tilbyr vi nå flere måltider du kan ta med deg hjem, fortsetter hun.

Framtidsplaner

I første omgang vil produktene bli å finne på to utsalg, Circle K Smestad og Circle K Østsiden i Fredrikstad, fra og med denne uken. Men det åpnes for at samarbeidet blir rullet ut i langt flere butikker fremover.

- Dette er en spennende test, og vi følger nøye med på utviklingen. Vi utelukker ikke at Icelands produkter blir å finne i flere av Circle Ks butikker fremover, sier Flatstulen.

Iceland-sjef Opheim er på sin side skikkelig optimist.

- Vi tror disse produktene kommer til å selge som rakkern, og håper at samarbeidet med Circle K kan være en god mulighet for oss til å nå ut til deler av landet hvor vi ikke finnes i dag, sier Opheim.

- Vi har vokst veldig i løpet av den siste tiden. Vi har doblet antall butikker fra to til fire her på Østlandet, og nå har vi lansert dette samarbeidet, fortsetter Opheim.

Han sier at responsen fra kundene har vært positiv, og at antallet kunder har økt,

- Vi håper dette samarbeidet bidrar til å etablere vår posisjon som en aktør i dagligvaremarkedet, avslutter han.

- Eneste sjansen de har

Odd Gisholt, dagligvareekspert ved Handelshøyskolen BI, er positiv til det nye samarbeidet.

- Iceland har mange gode ferdigretter, men også god iskrem, om denne kan bli distribuert rundt på Circle K sine stasjoner før sommeren kan salget bli godt, sier Gisholt til Nettavisen.

- Historisk har ikke pris vært den viktigste faktoren for bensinstasjoner, men heller tilgjengelighet, fortsetter Gisholt.

Han synes derfor det blir spennende å se hvordan markedet reagerer på de lave prisene.

- Jeg tror dette samarbeidet er den eneste sjansen Iceland har til å lykkes i Norge. Om de selger sine bestselgere landsdekkende i Circle K sine lokaler kan de klare seg, kostnadene med å ha egne butikker kommer til å bli alt for store, konstaterer han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag