Reklamefilmen erstattes med filmen «Chimney», eller Skorstein som det betyr på norsk, og er basert på det nye konseptet deres «Real Magic».

Se filmen under:

Videoen som sendes i Norge er en litt kortere versjon - se den nederst i saken.

- Coca-Cola har en lang tradisjon for å feire julen. Vi har alltid trodd på julens magi, og i år feirer vi magien som oppstår når mennesker møtes. Med et enkelt og oppløftende budskap om samhold, inkludering og varme har denne filmen som mål å minne oss om at alt vi trenger for en magisk jul er å dele fine øyeblikk sammen med andre, sier Tonje Haugen, markedssjef i Coca-Cola, til Kampanje.

Les også: Nå fjernes brusen fra butikkhyllene for godt

Den nye reklamefilmen skal vises via Nents, Discoverys og TV 2s kanaler. Samtidig skal den vises på kino og i digitale kanaler.

- Vi startet å sende den nye julefilmen mandag, og den kommer til å vises nå i november og desember, sier Inger Marie F. Ingdahl, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge, til Nettavisen.

Hun sier at de er stolte av den gamle julefilmen, men de ønsker likevel å bytte den ut med en ny.

- I år velger vi å fokusere på vår nye film, som på en hjertevarm måte feirer det magiske, og samholdet, som oppstår mellom mennesker når vi møtes. Det får denne filmen frem på en veldig god måte. Den vises nå i alle land, sier hun.

Følger opp budskapet i praksis

Filmen handler om en liten gutt som oppdager at verken han eller nabokona har en pipe som gjør at julenissen kan komme med gaver. Gutten får derfor hjelp til å bygge en julepipe av mange pappesker i blokka der han bor, som ender opp i vinduet til nabokonas hjem. Så sender gutten henne en pakke med invitasjon om å komme på middag til dem.

Kampanje skriver at budskapet i reklamefilmen skal følges opp i praksis. Under korken på Cola-flaskene vil det være en QR-kode man kan skanne, for så å registrere koden. For hver tiende kode som registreres, gir Coca-Cola et måltid til Røde Kors sine aktivitetshus i Fellesverket, der tusenvis av unge over hele Norge får et aktivitetstilbud.

Totalt vil Coca-Cola gi opp imot 3000 måltider før jul.

- Hva er hovedforskjellen på budskapet i den nye og den gamle filmen?

- Coca-Cola har lange tradisjoner for å feire julen, og det fortsetter vi med. Mye er likt i budskapet i disse to filmene, som viser glede og samhold. Samtidig har den nye filmen kanskje enda mer fokus på hverdagsmagien som kan oppstå i møtet mellom mennesker, som jo er et høyaktuelt tema i disse tider, sier Ingdahl til Nettavisen.

Les også: Første gang i Norge: Nå kommer koffeinfri Coca-Cola

Byttet julefilm

I perioden før jul når den tradisjonsrike «Holidays are coming»-reklamen har blitt sendt på TV-skjermer, har en trailer med samme navn reist landet rundt.

I fjor satte koronapandemien en stopper for det, og den ikoniske Coca-Cola-filmen har heller ikke blitt sendt på TV siden 2019. I stedet sendte de en ny julefilm.

– Julen er svært viktig for Coca-Cola, i år er det faktisk 100 år siden vi for første gang brukte våre kampanjer til å feire denne høytiden. Det markerer vi på flere måter, blant annet på flaskene våre, gjennom en julekalender som er åpen for alle, og ikke minst – en ny, episk julefilm der vi forteller om hvordan den aller beste gaven man kan gi til sine nære er seg selv og sin egen tid, sa Pål Strutz, markedssjef i Coca-Cola Norge, i en pressemelding i fjor.

Under kan du se den norske versjonen av årets julereklame fra Coca-Cola: