Gå til sidens hovedinnhold

Coop endrer systemet: Ola fikk brokkoliblanding uten brokkoli

– Det er litt komisk.

Ola Vang hadde kjøpt inn Coop-produktet «Brokkoli-blanding» for å spise med familien sin på søndag kveld. Da han åpnet emballasjen, var det kun ett beskjedent brokkolihode i posen. Posen var full av gulrøtter og blomkål.

- Det er jo litt komisk at det heter brokkoli-blanding og så er det kun en liten brokkolibit, sier Vang.

Likevel har han forståelse for at det kan skje feil i fabrikker og med pakking av varer.

- Men når man kjøper brokkoliblanding, forventer man jo at det skal være mest brokkoli, sier han.

Les også: Her må du sjekke prislappen ekstra nøye: – Tror kjedene utnytter det

Ikke første gang

Dette er heller ikke første gang han har kjøpt en brokkoli-blanding med lite brokkoli i. Vang forteller at dette er andre gang i løpet av de siste ukene brokkoliblandingen ikke inneholder stort til brokkoli. Den første pakken hadde kun tre små brokkolihoder i og den neste pakken hadde kun et brokkolihode.

- Ved neste gang blir det sikkert ingen, sier Vang som en liten spøk.

Les også: Ekspertene mener Coop har forandret seg: - Det er ikke lenger kontroll

Bekrefter at det har skjedd en feil

Kommunikasjonssjefen i Coop, Harald Kristiansen, bekrefter at det har skjedd en feil i produksjonen og beklager det som har skjedd.

- Etter at Coop startet egen produksjon av frosne grønnsaksblandinger oppdaget de at de nye maskinene ikke blandet etter de forholdene de ønsket. Dette har medført at noen kunder har fått for lite brokkoli, mens andre har fått for mye.

Kristiansen sier at det er kjent med problemstilling og har vurdert å sende ut en pressemelding om det.

– Men produktfeilen er ikke helsefarlig, og varene var allerede solgt, sier Kristiansen til Nettavisen.

- Blant annet på grunn av pandemien tar det litt tid å justert de nye maskinene, og vi gjør derfor en manuell jobb for å sikre at de posene som nå er ute i butikkene skal ha riktig fordeling av grønnsakene, sier Kristiansen.

Kristiansen sier videre at de kundene som har fått for lite selvsagt skal få et nytt produkt ved framvisning av enten kvittering eller produktemballasje.

- Coop-medlemmer har kvitteringer tilgjengelig digitalt i appen, påpeker han.

Han legger og til at han hadde vært irritert selv.

Det var i 2020 Coop tok over produksjonen av Coop merkevarenes egne frosne grønnsaker fra Findus. Da Nettavisen snakket med administrerende direktør for Industri, Hege Berg-Knutsen, ble dette begrunnet som en mulighet til å ta større ansvar for hele verdikjeden og tilby billige produkter til Coop sine kunder.

- Vi skal begynne produksjonen i august, og bruke høsten på å produsere og legge opp et lager av varer før de kommer til salgs i mars 2021, sa hun til Nettavisen i juni 2020.

Les også: Coop går i strupen på Findus: Skal produsere egne frosne grønnsaker og pommes frites

Nå er varene fra fabrikken begynt å rulle ut og det blir spennende å se om de kan konkurrere på lik linje med Findus videre.

Reklame

Endelig på lager igjen: Verdens smarteste ladekabel til mobil er norsk

Kommentarer til denne saken