Gå til sidens hovedinnhold

Coop Prix vekker oppsikt med menskampanje: – Året 1985 ringte og vil ha tilbake artikkelen sin

Flere reagerer kraftig på ordbruken i en nylig publisert artikkel på Coop Prix sine nettsider.

Tidligere i mars meldte Nettavisen at Coop Prix starter en ny kampanje for å vekke oppmerksomhet og skape mindre tabu rundt mensen. Det gjør de ved å lansere «Mens Club» og kutte momsen på bind og tamponger.

I forbindelse med kampanjen publiserer de også flere artikler på nettsidene sine, og torsdag vakte artikkelen «Dette må du vite når partneren din har mensen» oppsikt.

I artikkelen står det nemlig blant annet «En gang i måneden minner kanskje partneren din mer om en ildsprutende drage enn den sprudlende personen du forelska deg i?»

– 1985 ringte og vil ha tilbake artikkelen sin. Fint om dere sender den tilbake dit med det samme, vi har strengt tatt ikke så mye bruk for den her i 2021, skriver en i kommentarfeltet.

– Nei nei nei. Dette ble bom, skriver en annen.

En tredje omtaler artikkelen som «usmakelig».

Både kvinner og menn har reagert.

Ikke lenge etter at Nettavisen oppdaget saken, ble den fjernet fra nettsidene til Coop Prix.

Les også: Ikke misforstå kynisk markedsføring med likestilling

Legger seg paddeflat

Artikkelen ellers kommer med informasjon om hvordan menssyklusen er, hvordan en partner kan hjelpe dama si under mensen, om hun kan bli gravid, PMS og smerter, cravings og at det varierer om kvinner vil ha sex eller ikke når de har «uka si».

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge skriver i en mail til Nettavisen at de foretok en grundig analysejobb i forkant av lanseringen av «Mens Club»-kampanjen. Der ble det invitert inn fokusgrupper for å få innspill rundt temaet menstruasjon.

– Noe av målet med kampanjen er å bryte ned tabu rundt menstruasjon, gi tips og råd, og gjøre mensen naturlig å snakke om. Vi har derfor laget flere artikler, blant annet om tips til mat under menstruasjon og fakta om mensen, uttaler Kristiansen.

Han forklarer videre at den aktuelle artikkelen ble skrevet med bakgrunn i at Coop fikk mange tilbakemeldinger fra menn i fokusgruppene om at de burde få en guide til hvordan de skulle oppføre seg når kvinnene hadde mensen, og at det gjerne kunne bli spilt på humor.

– Teksten var humoristisk ment, men vi ser at med de reaksjonene som har kommet, så var dette skikkelig bom. Vi fjernet derfor artikkelen med en gang vi så reaksjonene. Det var virkelig ikke vår intensjon å støte noen, avslutter Kristiansen.

Les også: Ikke misforstå ekte engasjement

Positive til «Mens Club»

Da kampanjen «Mens Club» ble lansert, vekket den positive reaksjoner blant flere. Deriblant influenserne Martine Halvorsen og Kristiane Aateigen.

– Jeg håper at flere følger etter! Jeg håper også at staten gjør det, sa Halvorsen til Nettavisen tidligere i mars.

Halvorsen trakk fram at flere andre land har kuttet momsen på mensprodukter, og mener Norge bør følge etter.

– Det er jo kanskje på tide at staten slutter å tjene penger på at vi blør hver måned, sier hun.

Også Aateigen var veldig positiv til momskuttet.

– Det at en stor bedrift anerkjenner at vi kvinner har denne kjipe utgiften, og velger å gjøre noe med det, gjør at jeg føler meg sett og hørt, sa Aateigen til Nettavisen tidligere i mars.

Rabatten blir en fast bonusordning for Coops medlemmer når de handler på Prix. Rabatten gis direkte, så man får den i det man skal betale.

Kiwi, som er eid av Norgesgruppen, har i lang tid hatt en bonusavtale for sine kunder, som gjør at man kan få hvert fjerde pakke bind, tamponger eller truseinnlegg gratis.

Les også: Maarud trekker tilbake potetgull

Reklame

NÅ: Enormt salg på alt du trenger til løping