Nettavisens prissammenligning av matbutikker på nett avslører prisforskjeller på flere hundre kroner. En rekke varer er mer enn 40 prosent dyrere.
I pristesten har vi sammenlignet nesten 40 identiske matvarer fra Coop Hjemlevering, Oda og Menys hjemlevering.
Les hele testen lenger ned i saken.
Oda tar en overlegen seier. Nettbutikken er 245 kroner billigere enn dyreste butikk, Coop Hjemlevering.
Men det er ikke bare Coop Hjemlevering som tar seg klekkelig betalt. Får du handlekurven levert fra Meny, får den et prispåslag på 148 kroner.
– De kommer ikke til å overleve med opptil 20 prosent høyere pris. De leverer ikke et bedre produkt enn Oda, konstaterer dagligvareekspert Øystein Foros ved Norges Handelshøyskole (NHH), overfor Nettavisen.
– Jeg skjønner hva eksperten sier, men han må ta med i regnestykket at etableringen av Coop Hjemlevering nærmest var en verdensrekord i etableringen av en matbutikk på nett, uttaler Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.
Prissammenligningen viser at Findus fryste fiskegrateng, får prispåslag på 19 kroner hos Coop Hjemlevering og 15 kroner på Meny.
Hos Coop Hjemlevering tilsvarer prishoppet på samme fiskegrateng 45 prosent.
Alt fra kjøttvarer, sjokolade, brus og smør, får solide prispåslag - opp mot 56 prosent for identisk vare. Hele 81 kroner skiller kiloprisen på Strandas spekeskinke.
Nettavisens pristest viser:
Oda er suverent billigst - du sparer 245 kroner på totalsummen.
Oda er billigst på 36 av 37 varer.
Coop Hjemlevering er 17 prosent dyrere på handlekurven - tilsvarende 245 kroner.
Meny tar 148 kroner mer for samme handlekurv - tilsvarende 11 prosent prispåslag.
Prisforskjellen mellom Coop Hjemlevering og Meny er 97 kroner.
Prispåslag opp mot 81 kroner per kilo for Stranda spekeskinke.
Mellom 10 og 19 kroner prishopp på 7 av 37 varer.
Enorme prisforskjell på blant annet Stratos, Strandaskinke, Findus Fiskegrateng og Nidar Favoritter.
Les også: Sterk sisteplass for ny lavpriskjede: – Vi er ikke fornøyd
Hodebry for konkurrentene
Nettavisens prissammenligning viser at Oda holder lovnaden om like priser som lavpriskjedene, Rema, Extra og Kiwi.
– Det betyr at Oda har hengt seg på de tre lavpriskjedene, mens de andre nettkonseptene , Coop Hjemlevering og Menys hjemlevering opererer i i supermarkedsegmentet, uttaler økonomiprofessoren.
Flere pristester viser at supermarkedene ofte er mellom femten og tyve prosent dyrere enn lavpriskjedene.
Dagligvareeksperten tror ikke Odas fremmarsj går upåaktet hen hos Norgesgruppen, som blant annet står bak lavpriskjeden, Kiwi og supermarkedet Meny.
Eller Coop med blant annet Extra og supermarkedene Coop Mega og Obs, i stallen.
Han mener sammenligningen viser at supermarkedene har fått en sterk konkurrent som er billigere. Eksperten tror Odas konkurrenter nå tenker mye på hvordan de kan løse prisnederlaget.
Les også: Opp til tre ganger høyere pris for økologiske varer: – Bevisst utnytting av kunder
Idiotskatt
Dagligvareeksperter har tidligere uttalt at kundene som velger å handle på de store supermarkedene, som for eksempel Meny, ikke er prisfølsomme.
– Jeg tror at butikkene spekulerer i at kundene ikke har markedskunnskap om prisforskjellene i de ulike supermarkedene. Dermed spekuleres det bevisst ved å ha ulike priser på samme produkter, uttalte økonomiprofessor, Tor Wallin Andreassen, ved (NHH), til Nettavisen.
Wallin Andreassen fremhevet blant annet at Meny over tid har bygget seg opp som en Rolls Royce innen dagligvaresektoren. Imaget har gjort det mulig for kjeden å ta det han kalte «idiotskatt.»
– Kundene er villig til å betale mer for samme produkt på grunn av merkevaren, uttalte han.
Med Odas inntog som lavpriskjede, og med langt lavere priser enn andre konkurrenter som selger mat på nett, ser det ut til at «idiotskatten» kan gå dårligere tider i møtet.
– Handler du matvarer på nett får du bredere utvalg hos alle tilbyderne, og da skal du vanskelig forsvare at du tar femten prosent mer for samme vare, mener Foros.
Han spår at både Menys netthandel og Coop Hjemlevering vil tape markedsandeler til Oda.
Til orientering har Oda 7.500 varer fast i sitt sortiment. På Meny varierer det fra 7.000 opptil 12.000. Coop Hjemlevering har en variasjon fra 6.000 til 12.000 varer. Meny understreker at snittet hos dem er 10.000 varer.
Felles for alle kjedene er at vareutvalget er størst i de store byene, og dårligere på mindre steder.
Dette ifølge opplysninger aktørene har gitt til Nettavisen.
Les også: Her slår Meny Kiwi ned i støvlene
Konkurrent i fremmarsj
– Det er ikke godt nok å være fra elleve til sytten prosent dyrere på en kurv med matvarer som du sitter hjemme og bestiller. Handler du konsekvent på nett, kan det bli kjempestore beløp, sier Foros.
Han mener også at lavpriskjedene bør frykte Oda, både med tanke på lave priser, utvalg og at varene leveres på døra til kundene.
Meny og Coop har større nedslagsfelt. Til forskjell fra Oda som i hovedsak leverer på Østlandet, er Coop Hjemlevering landsdekkene. Meny leverer også i store deler av Norge.
– Det kan være at de vegrer seg for å sette ned prisene ettersom Meny og Coop Hjemlevering ikke har konkurransen andre steder i landet, uttaler han.
Les også: Opptil 70 prosent prispåslag: – Laget for å lure forbruker
Justerer prisen
Slik svarer Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, på kritikken.
– Coop Hjemlevering ble etablert i rekordfart for 1,5 år siden for å hjelpe Coops kunder med å handle under pandemien, sier han og tilføyer;
– I motsetning til Oda og Meny, kan 96 prosent av det norske folk benytte seg av vår tjeneste. Det kunne de også under hele pandemien. Det har vært viktig for kundene, som også er våre medeiere, sier han.
Kristiansen er ikke overrasket over at Oda slår Coop Hjemlevering på pris. Han trekker frem at Oda er en ren nettbutikk som har investert i teknologi. Hos Coop Hjemlevering plukkes alle varene manuelt av ansatte. Dermed mener han deres priser må sammenlignes med supermarkedspriser.
– Vi skal fortsatt være konkurransedyktig på pris mot aktører som det er naturlig å sammenligne seg med, og vi jobber derfor kontinuerlig med å forbedre tjenesten. Vi er ikke fornøyde med resultatet, sier han, og understreker at de nå vil justere prisene.
Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny, vil ikke kommentere på utspillet til dagligvareeksperten om at de ikke vil overleve om de ikke senker prisene.
– Vi har størst utvalg, mest ferskvarer og leverer varer hjem på døra i langt større geografiske områder av landet. Vi har blant annet nettbutikker i Trondheim, Stavanger, Bergen og Kristiansand, men også i Tromsø via Eide Handel, sier Horn Hynne til Nettavisen.
Hun opplyser at kundene som handler på Menys hjemlevering i snitt har tilgang på 10.000 varer, inkludert utvalget i ferskvaren hvor de kan kjøpe akkurat den mengden de ønsker. Til forskjell fra Oda, hvor varene plukkes fra ett stort lager med mye teknologi, plukkes varene hos Meny fysisk i butikken.