Unilever er en av verdens største leverandører av dagligvarer på verdensbasis, og er sterkt representert også i Norge med kjente merkevarer som Dove, Domestos, Knorr, Maizena, Maille, Lipton og Neutral.

Selskapet la frem kvartalstall torsdag hvor de melder om mye høyere priser fremover, som følge av globale prisøkninger «uten sidestykke».

Les også: Derfor bør du alltid be om kvitteringen i matbutikken: – Dette er ikke greit

Kraftige hopp

Selskapet sier de har økt prisene 4,1 prosent det siste året, inkludert 4,8 prosent for kosmetikk og varer til hjemmet, og 3,8 prosent for matvarer.

Det er mer enn dobbelt så mye som normalt, og selskapet varslet at det blir enda verre.

Les også: Nå blir det prissjokk i dagligvarehyllene: – Mye kraftigere enn vi har sett før

– En så kraftig oppgang er noe vi ser bare rundt hvert tjuende år. Vi venter at det skal holde seg høyt inn i 2022, og nå toppen på starten av neste år, sier Alan Jope, konsernsjef i Unilever, på presentasjonen.

Selskapet understreker at prisøkningene handler om økte kostnader på verdensmarkedet, knyttet til transport og råvarer. Energi, vegetabilske olje og innpakning er blant kostnadene som har steget mest.

– Prisøkningene skjer over hele Europa, heter det i en uttalelse fra selskapet.

Andre øker

Unilever er langt fra den eneste dagligvarekjempen som sier at de øker prisene. Nestlé og Proctor & Gamble, som også er tilstede i Norge, har varslet tilsvarende prisøkningen den siste tiden.

I sommer bekreftet også Orkla, en av de største aller største norskeide dagligvareleverandøren, at de påvirket av de globale prisøkningene fremover. Orkla står bak merkevarer som Lano, Grandiosa, Stabburet, Jordan og Nugatti. Samtidig er den norske inflasjonen uvanlig høy og lå på hele 4,1 prosent i september. Det er langt høyere enn lønnsveksten, noe som betyr at norske lønnstakere i praksis får mindre å rutte med, selv med økt lønn.

– Vi merker økte råvarepriser. Dette er vi vant med, men nå ser vi kraftige økninger på flere produkter. Globale matvarepriser har steget 12 måneder på rad. Prisindeksen til FNs landbruksorganisasjon er på sitt høyeste nivå siden 2011, da den nådde et topp-punkt i nyere tider, uttalte administrerende direktør i Orkla, Jaan Ivar Semlitsch, i en telefonsamtale med Nettavisen, i juli.

Orkla trakk da fram vegetabilske oljer, korn, kjøtt, grønnsaker, meierivarer og emballasje i rapporten.

Semlitsch forteller at hvete er opp med 37 prosent, sukker er opp med 40 prosent, solsikkeolje er opp med 65 prosent og emballasje er opp med mellom 15-30 prosent fra i fjor.

Orkla legger frem tall neste uke.