Gå til sidens hovedinnhold

Dagligvarekjempe kaster seg på netthandel - tar opp kampen med Meny og Kolonial

Koronakrisen har ført til en endring i måten vi handler på, og nå skal også Coop tilby hjemkjøring - over hele landet.

SKØYEN I OSLO (Nettavisen Økonomi): Nå skal det bli mulig å bestille matvarer på nett fra flere tilbydere, og i tiden framover kan du få levert mat på døra også fra Coop sine butikker. Kjeden har tidligere ikke sett lønnsomheten i netthandel av dagligvarer, men grunnet koronakrisen har de kastet seg rundt.

- Alle kan bestille matvarer og få de hjemkjørt, men utgangspunktet for etableringen er å hjelpe de som er i karantene, eller de som er i en risikogruppe og ikke ønsker å bevege seg utendørs mer enn nødvendig, sier Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop Norge, til Nettavisen.

- Vi har jobbet knallhardt for å raskest mulig kunne lansere en enkel bestillingsløsning for våre kunder. Den vil i tiden fremover være under kontinuerlig utvikling når det gjelder brukervennlighet, vareutvalg og betalings- og leveringsløsninger, sier Coops konsernsjef Geir Inge Stokke i en pressemelding.

Det som er unikt med Coops tjeneste, sammenlignet med Meny og Kolonial.no, er at du kan få hjemlevert varene uavhengig av hvor i landet du bor. Hjemlevering av dagligvarer fra Coop har blitt testet i Oslo-området, og nylig ble det også tilgjengelig i Stavanger og deler av Vestlandet.

- Fredag blir det tilgjengelig i andre deler av landet, og dette er en tjeneste vi etter hvert kommer til å ha i omtrent 90 prosent av Norge. Det vil nok være noen få små plasser hvor det ikke lar seg gjøre å tilby dette, sier Takle Friis.

Coop vil for øvrig åpne opp for tjenesten til stadig flere postnummer i tiden framover, så det er ikke alle som vil ha tilgang allerede fredag.

Les også: Kiwi kutter prisen på 200 varer med 20 prosent - Coop byr opp til priskrig

En del av dugnaden

Han påpeker at tilbudet kommer fordi de er en del av norsk matvareberedskap, og de skal bidra i den nasjonale dugnaden.

- Det er ikke noe lønnsomhet i å starte med hjemlevering. Det er utrolig krevende. Men vi ser et voldsomt behov, og vi går inn i en fase nå hvor det kan bli flere folk som må i karantene og ikke kan gå på butikken, sier han.

Per i dag er det kun Meny og Kolonial som tilbyr netthandel og hjemkjøring av matvarer, og de har opplevd svært stor pågang etter koronaviruset for alvor slo ut i Norge. Etter å ha sett den store pågangen, heiv Coop seg rundt og laget eget tilbud med hjemlevering.

- I utgangspunktet er det for å avhjelpe situasjonen vi er i, så vil tiden vise om dette er en løsning vi vil fortsette med etter koronakrisen eller ikke, fortsetter han.

Les også: Koronakrisen ga milliardvekst - ekspert tror det du ser etter i butikken er forandret for alltid

Prisene vil være de samme som i butikken, og målet til Coop er å kunne levere matvarene dagen etter.

Si gjerne din mening i avstemningen før du leser videre, artikkelen fortsetter under.

Kostnadskrevende

Leveringen av varer skal skje i samarbeid med Posten, og tjenesten kommer etter stor etterspørsel fra kunder, medeiere og ansatte rundt om i landet.

Konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop forteller til Nettavisen at det var naturlig å velge Posten som distributør.

- Coop er i hele Norge og Posten er i hele Norge. Det er mange som sitter i karantene rundt om i landet, og da var den beste løsningen å velge Posten for å få dette tilbudet raskt ut, sier han.

Det vil imidlertid koste Coop Norge en del å tilby hjemlevering, men hvor mye de får i utgifter, er Takle Friis foreløpig usikker på.

Les også: Coop kritiseres kraftig etter feilmerking: - Svekker troverdigheten til produktene våre

- Det vil gjenstå å se når vi ser hvor mange som benytter seg av dette, sier han.

- Det er kostnadskrevende i forhold til både pakking og utkjøring, det ser vi på resultatene til de som driver med dette allerede. Så dette er ren dugnad, påpeker han.

Konsernsjefen i Coop forteller imidlertid at de har et tall på hvor mye de tror dette vil koste dem, men det ønsker han ikke å gå ut med.

- Det er noe vi skal klare å leve med. Men dette er ikke noe vi tjener penger på, men det er en del av vår nasjonale dugnad, sier han til Nettavisen.

Les også: Slik trener du deg 10 år yngre på åtte uker: - Det er veldig enkelt (+)

Hvor lenge de kommer til å tilby hjemlevering over hele landet, i første omgang, må de vurdere etter hvert.

- Det kommer helt an på hvor lenge unntakstilstanden varer, og behovet vi ser i markedet, forklarer Takle Friis.

Nye oppgaver for budene

Posten-sjef Tone Wille mener det er bra at dagligvarebransjen tilpasser seg utviklingen i samfunnet når folks handlevarer endrer seg.

- Vi vil tilby kontaktfri levering, og vi ser fram til samarbeidet, sier hun til den oppmøtte pressen under lanseringen fredag.

Hun forteller til Nettavisen at hun synes det er veldig spennende at de nå har fått til dette samarbeidet.

- Vi er stadig opptatt av å utvikle nye tjenester og finne nye oppgaver til sjåførene våre. Vi har et sterkt fallende brevvolum, og jeg opplever at de nye oppgavene til postbudene blir godt mottatt, sier hun til Nettavisen.

- Innovativt

Næringsminister Iselin Nybø skryter av dagligvarekjedens innsats de siste ukene.

- Nå går de ett skritt lenger og sørger for at de som ikke kan gå i butikken, får matvarer hjem. Det er bra fordi det gir et tilrettelagt tilbud og det er innovativt, sier hun.

Hun mener det er et veldig viktig tilbud for dem som ikke kan eller vil gå på butikken i disse dager, selv om det for de fleste av oss ikke er noe problem så lenge vi tar hensyn.

- Hvordan tror du det vil påvirke dagligvarehandelen framover?

- Vi har jo sett at aktører som tilbød dette før krisen har fått en boost, men jeg tror dette er med på å forandre måten vi tenker og handler på. Når folk først har fått øynene opp for denne måten å få dagligvarer hjem, tror jeg det vil være et attraktivt tilbud også etterpå, sier hun.

Reklame

Her får du tak i valpekalenderen 2021