I begynnelsen av desember 2020 fikk Danske Bank i Norge vite fra sitt hovedkontor i København at banken trakk ulovlig høye gebyrutgifter fra sine norske kunder, og har gjort det i 15 år.
Etter at den norske ledelsen fikk vite om feilen gikk det syv måneder før banken informerte Finanstilsynet og Skatteetaten, i juni 2021. Det tok åtte måneder før de norske kundene ble kontaktet, i juli 2021, ifølge Dagens Næringsliv.
– Generelt er det kritikkverdig at foretak ikke etterlever lover og regler som gjelder for virksomheten. Finanstilsynet forventer at foretak informerer om hendelser av denne karakter så snart de selv blir oppmerksom på det, skriver Ann Viljugrein, direktør for bank- og forsikringstilsyn i Finanstilsynet, i en e-post til DN.
Les også: Norwegian fjerner begrensninger på CashPoint-bruk til 9,2 millioner kunder
Hun forteller videre at de ser alvorlig på saken og at Finanstilsynet ble kjent med saken før sommeren. De krever nå en grundig redegjørelse fra banken i løpet av kort tid.
Kommunikasjonssjef Stian Arnesen i Danske Bank forteller overfor avisen at kompleksiteten i saken har vokst etter hvert som de har undersøkt den. Det har gjort gjort at dette har tatt tid, begrunner han.
- Siden vi alltid ønsker å informere nevnte myndighetsorganer og våre kunder med så korrekt informasjon som mulig tok dette arbeidet så lang tid, skriver Arnesen i en e-post til avisen.
Feilen gjelder inntil 190.000 av de norske kundene banken har hatt siden 2006, skriver DN. Banken ønsker ikke å svare på hvor stor andel av kundene som er rammet, men opplyser at banken har rundt 272.000 norske personkunder i dag.
De inntil 190.000 kundene er blitt trukket for høye beløp i gebyrer og renter på gebyrer, spesielt purregebyrer.
Finanstilsynet, som blant annet har som oppgave å kontrollere norske banker for å sikre at kundene har tillit til bankene, vurderer også nærmere oppfølging av saken.
Les også: Vipps med kraftig advarsel: - Ikke klikk på denne lenken